Mängdvecka

Helt plötsligt händer det. Jag har mindre ”akutjobb” på jobbet. Har däremot en hel del att plugga. Lillan är hos sin pappa 4 dagar denna vecka. Jag åker till landet i helgen. Jag har massa tid att träna. Och i min, än så länge, känslobaserade träningsplan står det mängd. Vilken tur! Det är som vanligt mycket av allt men jag tror inte berg flyttas och mållinjer korsas av att man tittar på Bonde söker Fru eller Hollywoodfruar eller vad det heter utan dygnet är till för att göra gott och ha roligt i förening. Basta!

Förra veckan skrapade jag ihop nästan 5 mil med ett tröskelpass, en morgonjogg, ett backintervallpass, ett distanspass och en progressiv långdistans. Det viktigaste av allt- 20 km utan att min ischias gick bananas. Kunde sitta normalt (nåja det är fortfarande mig vi pratar om) på ett flygplan i 3 timmar.

Den här veckan är tanken att jag börjar skärpa mig lite med kosten. Jag lovar att jag ska skriva om hur jag tänker och nej det är inte LCHF jag pratar om. Bara om att äta för både njutning och prestation och inte bara på infall som jag mest gjort de senaste månaderna. Jag testade idag och är helt förvånad över hur jämn energin har varit. Hur rackarns pigg jag varit och mest av allt- hur glad min mage är! Jag vet inte vad jag ska kalla det för. ”Energikost” kanske.

Planen för resten av veckan är:

Tisdag- yoga på Atmayjoti. In med den rutinen en gång /vecka.  Distanspass hem från jobbet. Ca 8 km.

Onsdag: morgonjogg in till jobbet.

Fredag: Backintervaller

Söndag: långpass: 30 km

Idag var det tänkt att jag skulle träna styrka. Det började blåsa och regna och jag tänkte på hur många som stannar inne på grund av sånt väder. Jag älskar det! Ut för en uppvärmningsrunda. Benen kändes så galet pigga så jag tänkte att en sväng runt Råstasjön gör väl inget. Väl där pep Garmin lite lägligt och jag tänkte att jag ökar lite. Hade mina nya Inov-8 Xtalon på som jag tycker är en rätt teknisk sko. Man får lättare ett bra steg men den är inte så stadig som adizero XT. Sulan är fantastisk- känns som den greppar marken.

Iallafall så var det bara att rulla på. Alla bekvämlighetslöpare höll ju sig inne så det var inte så mycket folk. Massa löv. Massa tryck i benen. Har ju haft några lugna veckor. Efter två pip noterade jag att det var den snabbaste 2-tusingen jag sprungit någonsin ”i en serie”- alltså att jag inte maxar men kör på en fart där jag ska göra ca 3 stycken. 4:45 / snitt. No sweat! Bara massa regn. Saktade ned och stretchade lite.

Jag skulle ju hem och lyfta kettlebell men never waste good legs och hårt pass på schemat imorgon och 20 km igår så en gyllene medelväg: 1 2-tusing till.

Swosch. Sa det väl inte med snabba löpares mått mätt men 4:40 utan att ta i för mycket i snitt på de sista två kilometerna. Att sen rulla på snabbt hemåt och ha ork att köra rygg och bål med kettlebells i hällregn ja det tar jag som ett besked att jag ligger rätt med träningen nu. Vilat bra och är redo för hårdare träning.

Vad jag laddade för det här passet med? En stor näve pistagenötter och vatten några timmar tidigare.

Övrigt kul den här veckan: Åka till landet och kratta den enorma tomten. Elda i brasan. Läsa bok. Första gången jag åker dit utan Lillan sen hon föddes och visst kommer jag sakna henne men jag ska passa på att läsa mer. Det kommer hända något superhäftigt med bloggen. Vi jobbar vidare med Tjejmarathon.Jag ska på ett otroligt spännande event inom företagshälsa på torsdag. Det är tentamensvecka i form av diskussionsfrågor på kursen jag läser. Och jag har a lot of stuff to do. Som vanligt. För att jag valt det. För det är livet.

Work hard. Play lots. Do good. Love and rest.

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

3 Responses to Mängdvecka

  1. Uppochhoppa says:

    Ljuvlig läsning för min förkylda hjärna. I morgon tränar jag igen. Farten, regnet, greppet i skorna. Jag kände det Annie – jag kände det!!!

Lämna en kommentar