Energi för ultralöpning

Något av det största problemen med att springa riktigt långt är att magen ofta strejkar.
Och det säger sig självt att man behöver fylla på med bra energi, salter och mineraler om man ska orka.

Perpeteum är sen länge för många ultralöpare ett vedertaget sätt att hålla magen glad och energinivåerna på en bra nivå.
Givet- det funkar inte för alla men för mig är Perpeteum ett helt suveränt medel för att få i mig det jag behöver.

Men det är rätt dyrt. Och rätt svårt att spontant få tag på. I somras åkte jag hem till UltraZebban som mig veterligen är Sveriges enda återförsäljare av den här ”trolldrycken”.
Dryck förresten, jag har använt ”solids” som är stora pulvriga tabletter som är mycket godare än drycken (som helt ärligt smakar skit) men fastnar i tänderna.
Jag gillar Enervit och tyckte att det vore ju bra om de kunde ha något som ger ungefär samma energi och mineraler som Perpeteum.
Och nu har jag rent teoretiskt jämfört Enervits R2 som marknadsförs mest som en återhämtningsdryck men har vissa likheter med Perpeteum. Se här:

20121002-164702.jpg

20121002-164708.jpg
Perpeteum har betydligt mer protein (ca 11 g/100g kontra 3 g/100g) och det är lite olikheter men det här är något av det närmsta jag hittat. Ska testa!
Har ni några tips? Vad gillar era magar?

Nu ska jag TA mig tid igen. Till en fin vän och hjälten! Ha en fin tisdag!

20121002-165018.jpg

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

4 Responses to Energi för ultralöpning

  1. ”…åkte hem till…”, haha så roligt det lät. Verkligen ett bevis på den låga tillgängligheten. Älskar såna här tips dock!

Kommentera

