Välkommen till min vardag

20120919-220516.jpg

Just nu händer det så otroligt mycket. På den privata fronten. På jobbfronten. På Tjejmarafronten är dags att planera och sätta pilen för nästa år. På hemmafronten har jag gett upp. Inga hyllor. Ingen fungerande tv. Men mat på bordet och nybäddade sängar! Basta!

Såhär kan en helt vanlig vardag se ut.

Vaknar av att Lillan smäller upp sin dörr kl 06.15. Förhandlar mig till 30 minuter slummer innan det är dags för Bolibompa. Vi älskar fåret Shaun. Jag tänker att jag ska ta hand om den där högen kläder och mäta upp de där hyllorna och gardinstången ikväll så lägger fram måttstocken.

Letar upp kläder till henne, till mig, kokar gröt. Rafsar ihop allt vi ska ha med oss. Utflyktsväska med matsäck. Min lunch. Träningskläder. Dator.

Ramlar ut genom dörren och går ”tokiga vägen” till dagis. Ned för en berghäll som gärna är hal. Trampar smällbär. Vi har aldrig bråttom. Jag kanske har det, egentligen men resonerar som så att hon inte har det och vi har aldrig fajtats på morgonen så det funkar.

Efter puss och kram och kram igen och vink vid grinden så slår jag på P1 morgon. Läser DN.se, kollar Twitter. Läser någon blogg eller något jag lagt i mappen ”att läsa”. Jag går långsamt men är ändå svettig och snorig och rufsig när jag ramlar ut i Stockholmsmorgonen på St Eriksplan.

Idag ska jag på kundbesök hos en fin kund. Sen möte. Sen tillbaks. Vi åker ofta taxi för att spara tid och för att man kan ta jobbsamtal eller ha korta möten samtidigt men det känns oekonomiskt idag. Lassar över alla grejer i en dataväska och kvitterar ut en Kronan- lånecykel som vi har. Trampar iväg och är hos kunden kl 09.00 prick efter att ha förberett mig lite genom att läsa revisionsinstruktioner på 7/11 över en stor kaffe.

Får en kram och sätter igång att jobba. Det är roligt. Projektet jag granskar är fantastiskt men fokus är inte så mycket på att gå djupt i det narrativa utan på att se till att siffrorna hänger ihop och att pengarna gått dit de ska.

Cyklar tillbaks till kontoret och känner mig lite citychic med min trenchcoat på cykeln fast snubblar sen när jag stannar och är snorig igen. Vid ett rödljus får jag via mail veta att de 20 funktionärsjackor jag beställt är fast i Tyskland. Svär alla svordomar på alla språk jag kan. Hittar på plan B.

Har möte med Malin Eldh och Thabo Motsieloa och ett gäng från oss internt angående vårt framträdande på Folk i Rörelse nästa torsdag. Det står inte där än men jag ska också prata. Jag har strutsat lite men ok då, så är det och det ska bli jättekul och känns inte hälften så nervöst nu när jag träffat Thabo och vi diskuterade igenom allt. Ska bli superkul faktiskt!

Kastar i mig en god sallad och kastar mig på cykeln igen. Tillbaks till kund. Redde ut missförstånd. Kommunikation är det viktigaste och svåraste som finns. Jobbar klart och sade tack för mig, rapport kommer. Lovade leverera en önskelista inför förvaltningsrevisionen. Skrev upp det på handen.

Trampade tillbaks till kontoret. Planerade in en lunch med en framtidsstrateg. Var lite tvär mot en leverantör. Försökte hitta ett mötesrum för att kunna briefa ca 15 funktionärer för Lidingöloppshelgen och vårt engagemang på Grönsta. Hann inte prata med Enervit. Lokaliserade 110 t-shirts som varit på vift i det stora huset jag jobbar i. Löpartröjor till våra löpare. Phu. Svarar på ett revisionsrelaterat mail. Noterar att jag ska kolla schemat för löptränarutbildningen i helgen. Att Lillan ska ha fodrade galonvantar och nya vinterstövlar. Vad vore livet utan post-it?

Saknade byxor och sockor till träningen. Gick på jakt till vårt omklädningsrum där halva min garderob verkar vara. Fann: tights. Inga strumpor. Triathlonkänsla med bara fötter.

Var hjälpcoach i lätta joggruppen som leddes av världens bästa hallänning. Hade träningsvärk ungefär precis överallt och fuskade som bara den på alla övningar som inte var jogg.

Var sen så hungrig så jag hallicunerade men höll mig tills jag kom hem. Lillan hämtas av farfar och äter på Grand Hotel och liknande gastronomiska äventyr. Jag: inte lika glamoröst. Stekte kikärter med bacon och purjolök. Åt med keso och två stora mackor ståendes vid diskbänken.

Lillan kom hem. Sa att jag såg mätt ut om magen, var en nakenfis och att man inte fick ha plast i skogen. Men jag fick en väldigt stor kram och en puss. Sen var jag tvungen att hitta på tre sagor. Böcker är bortrationaliserade och jag är så trött i skallen men brukar kunna hitta på något. Idag: tre björnar. Sen måste jag sjunga på engelska och är rätt nöjd med min översättning av ”Byssan Lull”.

När hon sen nattar sig själv till sömns skriver jag en ny postit för imorgon. Jobbar en timme. Funderar på att kasta ut tvn som bara stänger av sig själv hela tiden. Jag kör en tvätt. Städar och torkar (det är galet rent hemma hos mig, jämt!).

Sen är det dags att sova. Det ligger fortfarande en tvätthög på soffan som växer och vad fasen ligger det en måttstock på matbordet för?

Det får bli morgondagens sak att ta i tu med. Tänker på allt jag gjort idag. Tänker att det var bra jobbat. GÅr in i böckernas värld en stund innan jag somnar.

Sådär! Så roligt har jag! Imorgon är en till rolig dag! Sov så gott!

20120919-220526.jpg

20120919-220551.jpg

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

7 Responses to Välkommen till min vardag

  1. traningsgladje skriver:

    Oh what a day! Förstod inte riktigt hur du hann gå upp 06.45ish och vars hos kund 9 MED barn och dagis. Skulle gärna vilja ha mer detaljer på den biten faktiskt. Men tänker också att ni mammor kan sånt liksom…🙂

    • Annie skriver:

      🙂 jag är nog välsignad med en väldigt snäll unge, det tar bara 5 min till dagis och sen 30 min därifrån till min plats på jobbet. Men vissa mornar tar allt myyyyycket längre tid!

  2. Ingmarie skriver:

    Jag tror du var trollkvinna i ditt förra liv. Och i detta också förresten så som du kan trolla med dygnet Och du har ju faktiskt jordens sötaste trollunge!🙂

  3. Jessica skriver:

    Stavas v.a.r.d.a.g.s.h.j.ä.l.t.a.r. !

  4. Fröken Fräken skriver:

    Kul att läsa om andras vardagar! Jag är mycket imponerad av din effektivitet.

  5. coyntha skriver:

    Jättekul att läsa om din dag! Undrar varför blev jag inte överraskad? hi hi.
    Jag ser dig… fast jag inte är där!!
    kram och jag hoppas du sov gott!

Kommentera

