Skriv till mig! #företagshälsa

Klockan är strax före fem på morgonen. Jag lyssnar på ”Kropp och Själ”, P1’s hälso och livsstilsprogram från veckan som gick I taxin på väg till flyget.

Det pratas om företagshälsa, företagsfriskvård. Om att de allt större satsningar och profileringar som företag gör inom detta kan uppfattas både negativt och positivt.

Av flera anledningar snurrar de här frågorna i min skalle just nu.

Om du ids- berätta för mig hur det är där du jobbar, om du jobbar. Känns det som det finns er hälsotänk på ditt jobb? Är det din hälsa i fokus eller är det kanske förbud, mål och prestation?
Jag klurar vidare!

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

7 Responses to Skriv till mig! #företagshälsa

  1. Nina L skriver:

    Se mitt inlägg under Maddes där hon frågar om ungefär samma (hon har ju fått erbjudande om att komma till företag), lyssna sen på Jenny Jägerfeldts sommarprat (när du isolerar dig på hotellrummet ikväll). Tycker det läggs alldeles för mycket fokus på att arbetstagarna ska lägga till friskvård på arbetstid eller ta eget ansvar för sin ”mindfulness” istället för att ge dem rimliga arbetsuppgifter och lagom arbetstid så att de sen kan gå hem och göra vilken friskvård de vill. Kalla mig neggig, men jag skulle bara bli mer stressad av att bli kallad till ”friskvårdsföreläsning” eller workshops under arbetstid. Här på min arbetsplats har vi friskvårdspeng samt möjlighet att gå på företagshälsan och inget annat – sen att jag väljer att själv ta arbetstid och gå på SATSpass på lunchen för att sen jobba in det när barnen somnat, det är mitt ansvar (och en möjlighet, som finns på mitt jobb där fokus är på att arbetsuppgifterna utförs men inte när och var, vilket kan bli ett annat stressmoment antar jag…). Friskvårdspeng eller friskvårdstimme? Hellre friskvårdspeng för mig, tack. Och möjlighet att läsa bloggar på arbetstid🙂

  2. coyntha skriver:

    Jag känner lite som Nina. Här på mitt jobb får vi friskvårdpengar per år. Då kan vi själva bestämma vad vi vill göra. Jag får rabatt på gymmet som finns på campus (5 min). För några år sedan hade vi en ViktVäktarna grupp för att gå ner i vikt en gång per vecka under 8 veckor. Det funkade så där. Folk vill bestämma själva.
    Men det är klart att många behöver lite mer inspiration och press för att bestämma sig att röra sig.
    mmm???!!

  3. Mik skriver:

    Jag har det ungefär som ovanstående på mitt jobb, men med högre ”tolerans” för träning än på mitt förra jobb – i samma branch. Där var det något man lite smusslade med, om man inte var träningsfanatiker. På mitt nuvarande är det väldigt tydligt positivt att träna, och vi får anmälningar till lokala lopp betalda, förutom friskvårdspeng. Jag gillar att det är mer normalt att träna, men tycker som ovanstående, att om friskvårdspeng är en billig utväg istället för att satsa på mer resurser för att ge oss möjligheter att göra ett tillräckligt bra jobb, under anständiga villkor.

  4. Thérèse skriver:

    Vi har ett friskvårdsbidrag på 3000:-/år som vi använder som vi vill. Utöver detta har vi massage 30 minuter var tredje vecka på betald arbetstid. Dessutom har företaget yoga på måndagar, en korpfotbollsklubb, innebandy en gång i veckan och en ”kick-n-box” klubb (lite blandade kampsportsgrenar) där företaget betalar för alla aktiviteter för de anställda som är intresserade. Dessutom styr vi våra egna tider så om nån kommer senare, går tidigare eller tar längre lunch för att träna så är det ingen som säger något så länge man gör det man ska.

  5. Thérèse skriver:

    Och så har vi utöver det, en kyl med mat fylld från Svarta Lådan, där man kan köpa lunch, mellis och nyttiga snacks.

  6. Carina skriver:

    Vi har träningsbidrag på 2000 som vi i princip får lägga på vilken träning som helst. Sen har vi en massör som kommer till jobbet varannan vecka där vi har ett mycket förmånligt erbjudande. Vi betalar 100 kronor så lägger företaget resten. Företaget betalár också gärna startavgifter till lopp om vi vill springa i företagets namn.

  7. Vilma skriver:

    Vi har en friskvårdstimme i veckan, 1000 kr om året i friskvårdsbidrag (för lite, enligt mig!) och så en ”friskvårdsvecka” om året, respektive en ”friskvårdsdag”. Massör kommer till jobbet några gånger i månaden, vi får anmäla oss till typ ett lopp om året (ex Blodomloppet) och springa det ”med jobbet”. Helt okej, men det kan ju alltid göras mer! Är lite avis på er satsning på LL…😉

    Och det här med att inte få ta in cykeln på mitt jobb var ju ett riktigt botten-napp…

Kommentera

