Tjejigt!

Jag tycker om att vara tjej.

Jag tycker om att kasta mig i duschen efter 4,3 mil över tre fjäll med lera ända in i näsan och sen blåsa håret och måla mascara. Borsta bort smuts från röda tånaglar.
Jag tycker om att ha klänning och en fin figursydd kappa med en stor väska på ryggen inför kvällens grisstyrkepass.
Jag tycker om att planera att springa en hel dag. Kanske 6 mil? Kanske 7? Hinner jag 10?
Jag tycker om att ha träningskläder som är fina när jag springer lopp. Kanske köper jag en kjol? Kanske flätar jag fint? Bara det inte hindrar mig att springa så snabbt jag kan.
Jag tycker om att träna med andra. Peppa andra. Fråga andra. Tjejer som killar.
Jag gillar rosa. Jag bölar för nästan allt. Jag gillar handväskor och om jag inte orkar lyfta något så ber jag gärna om hjälp.

Men jag pallar inte med när jag för att jag är en tjej förutsätts vilja mindre. Våga mindre. Kunna mindre. Orka kortare. Vara assistenten. Åka på en träningsresa med mer lull-lull än träning. Förutsätts behöva acceptera att jag ska vara rädd sent om kvällen om jag är ute. Veta hur en pepparspray funkar. Acceptera att vi 2012 i Sverige har löneskillnader mellan mig och jämlika manliga kollegor i min bransch.

Kanske sker det framsteg men fasen vad långsamt det går!
Be the changevar förändringen. Varje dag!

20120906-152722.jpg
Uppfostras till människa. Och tuff tjej!

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

One Response to Tjejigt!

Kommentera

