Hitta hem i yogan

20120830-220922.jpg

Sådär! Då har jag prövat Happy Buddha Yogastudio. En liten fin lokal på St Eriksgatan nära Vanadisplan. Jag sladdade in lite sent efter att ha fått akut besöka en cykelaffär för att låna en sån där sexkantsnyckel. Annelie är betydligt längre än mig och jag nådde inte mina trampor på cykeln. Eller jag nådde dem men jag hade aldrig mer kunnat skaffa barn igen om jag cyklade. Ni fattar!

Så jag halkade in lite sent och fann en jättefin liten sal med plats för ca 8-9 personer. Det lustiga var att det var 5 killar och vi var bara två tjejer! Positivt! Brukar snarare vara tvärtom- eller har jag inte yogat på länge bara?

Jag har tränat astanga yoga nästan dagligen (daglig yoga men då även iyengar yoga invävt) förut men det var väldigt länge sen jag gjorde hela serien. Astanga bygger på ett flow och ett ”schema” där man gör övningarna i en viss ordning som bygger på gamla gamla ideologier. Man tjafsar inte med ordningen liksom. Det blir väldigt många armhävningar om man gör som man ska och man svettas rejält. Det är fysiskt och dynamiskt och man jobbar i rörelserna med den sk ujjayi- andningen. Jag älskar det! Men jag hade glömt hur mycket jag älskar det!

Jag kan delar av serien utantill men kom inte ihåg allt. Det var prova på vecka så hon ledde klassen där vi nog var två stycken som tränat förut. Det flöt på jättebra och fokus var på att göra rörelserna mer än att fastna i massa förklaringar. Det gillades!

Det var som att komma hem till en god vän. En skön soffa. Kroppen är så annorlunda nu mot då- före barn före ultra. Nerven skruvade sig i vissa rörelser men annars var jag smidig som vanligt och kunde stå sådär käckt med fingrarna krokade i stortån med benet ut åt sidan.

Och så är det ju så att yoga handlar inte om att pressa sig in i en position. Det handlar inte bara om rörelser och det är en livsstil som nog kan hjälpa många.

”Ahimsa” är ”ickevåld” och en viktigt ledord inom yogan som kan tolkas mycket vidare än att inte slå någon i huvudet. Och jag kan känna att är det tillräckligt tätt mellan yogapassen så kan det hjälpa att fokusera på det goda och generösa i livet. Jag gillar buddismens 8-faldiga väg (läs mer här) som yogan förespråkar. Man vill inte vara elak, missunsam, girig. Man vill vara god och jag som är ett klassiskt högpresterande forcerande yrväder mår exceptionellt bra av att knyta mig själv i knutar, sträcka på mig, ligga platt på rygg och framför allt fokusera på att andas på en liten plastmatta några timmar i veckan. Tror inte jag är ensam om det.

Dock spårar det alltid ut precis efter. Jag blir alltid, utan undantag, fruktansvärt sugen på fet mat och gärna vin och godis efter yoga. Kan inte förklara det. Men det slår aldrig fel. Det är väl livets sätt att balansera upp det lite.

Hur som helst så är det prova-på vecka på Happy Buddha denna vecka- klasserna kostar 100 kr! Passa på!

Nu ska jag sova för jag är såpass frisk att jag nog kan ta mig ut på en morgonjogg. Härligt va?

Sov gott!

20120830-221019.jpg

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

Kommentera

