Från en extrem till en annan, eller när sköldpaddan skulle ut på tartan

Det blir ingen Ironman nästa år. Det beror på en massa saker men lova att ni läser bloggen imorgon för det är en speciell dag och hör ihop med varför jag väljer att mest springa nästa år. Det blir några triathlon och en eller två halv IronMan men det blir ingen galen satsning på Kalmar utan jag är en av de som lyckades få en plats till Axa Fjällmarathon 2013 som 800 platser till trots sålde slut på ca 1 timme. Hypat? Japp och det är säkert ett stort antal biljetter som kommer byta ägare under året för det där loppet är av både geografiska och stigmetermässiga anledningar inget man bara kliver in och gör.

Jag kommer ändå att vara där uppe då och är grymt revanschsugen. Nu har jag lite ideer på att arrangera någon sorts ”löparvecka” i Ottsjö veckan innan eftersom så många av mina fina vänner ska springa också!

Ja så det känns helt ok. Och när jag tänker på vad jag kommer få vara med om istället så är valet självklart. Läs imorgon!

Idag var det dags att sätta igång med strukturerad träning igen. Mycket hårklämmor, mycket bra musik och Garmin på armen. Jag tänkte att det bästa var att göra total rokad. Vända allt upp o ner och börja i motsatt ände från att vara ute och harva med låg puls i eländig terräng i mer än sex timmar. Alltså platt. Snabbt. Kort.

Alltså: Sundbybergs IP. 400-ingar. 10 stycken.

Kort uppvärmning eftersom den utflykt till Ikea jag genomfört innan med en äventyrslysten klätterapa var ungefär som att träna ruscher.

Solen stekte och jag hade mitt snygga snabblinne på. Det satt friidrottsmänniskor i båsen och måste tänkt att här kommer det en snabbing för jag ser ju inte ut som en långdistansare utan mer som en 400-meterslöpare. Vill jag tro. Med en hybris som nog sken som en aura drog jag iväg på första. 1.29. Det skulle straffa sig inte sen men direkt! Hallå sa mina ben. Hallå! Vi förstår inte. Det finns ingen som helst neuromuskulär proprioceptiv kunskap om att sätta i fötterna sådär snabbt här nere hos oss! Hallå! Dessutom sprutade det mjölksyra så en ko skulle få skämmas.

Men jag lyckades klämma 9 stycken till på alla under 1:36 vardera. Jag tycker det var ok. Jag tycker alla pass där jag ramlar ihop i en hög är helt fantastiska. De där friidrottsmänniskorna undrade nog. Vad det var som var så jobbigt. De skulle bara veta hur vi sköldpaddor har det när vi ska bli harar.

Sen har jag bestämt att jag ska skaffa mina bästa ben någonsin. Från lilltå till ljumske. Det handlar om att ta hand om dem både utseendemässigt och invändigt. Idag handlade det om att göra utfall med vikt där jag hoppar ur själva utfallet för att få till mer explosivitet. Istället för vila kör jag tåhävningar. Sen körde jag ”squatjumps” alltså ”knäböjshopp”. Och så går jag ned i split för det vill jag alltid kunna göra. Även när jag fyller 100. Jag stretchar ordentligt och nu ska jag skrubba dem med saltskrub och fila fötterna. Jag är så dålig på att ta hand om utsidan av mig själv och ibland blir jag ledsen när jag känner mig ovårdad- speciellt på bröllopet i lördags när alla tjejer var så fina och jag kände mig så ..skruffig! Jag tror att skönhet kommer inifrån och det kommer aldrig handla om att börja fixa och dona med smink och hår för jag tycker vi har viktigare saker för oss att göra i livet men- jag vill också vara fin ibland! Så en fotfil och en skrubbvante- hej!

Imorgon. Stor dag.Läs mer om det imorgon. Och så kommer Mattias Reck till oss och föreläser om hur man blir sin egen konditionsexpert. Så dags att sova lite skönhetssömn då! Sov gott ni med!

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

6 Responses to Från en extrem till en annan, eller när sköldpaddan skulle ut på tartan

  1. Ingmarie skriver:

    Spännande! Jag ska då läsa i morgon!🙂

  2. Ingrid skriver:

    Jag älskar din liknelse om sköldpaddan och haren! Du verkar göra ett kanonjobb för att ge sköldpaddan racerben! Heja🙂

  3. Staffan skriver:

    ”Hallå sa mina ben. Hallå! Vi förstår inte. Det finns ingen som helst neuromuskulär proprioceptiv kunskap om att sätta i fötterna sådär snabbt här nere hos oss! Hallå!”

    Hahaha, helt underbar formulering, hoppas det är OK att jag lånar den vid första tänkebara tillfälle, med länk hit givetvis!! Fin och inspirerande blogg, jag är inne och läser ibland med inte så flitig med att kommentera.

  4. Staffan skriver:

    Tack själv för det, det värmer ern fyrtioårig fyrabarnspappa som ganska ofta får höra av äldsta dottern (13 år) att jag minsann är motsatsen till just ascool, dvs riktigt pinsam🙂

Kommentera

