Ironman Kalmar eller Axa Fjällmarathon?

          

Jag är ambivalent ibland. Inte om små saker. Om stora saker. Om vad jag vill satsa på för yrke. Om vad jag vill samla pengar till för välgörande ändamål och just nu: om vad jag ska göra nästa sommar. Imorgon öppnar anmälningen till Axa Fjällmarathon. Det kommer säkert sälja slut på en gång och även om jag vet att jag nog kan få en plats i sista stund eftersom jag ändå är där på plats just då så gör detta att jag tvingas fundera på vad jag ska satsa på nästa sommar.  Igår var det flera jag mer eller mindre känner som gjorde helt strålande insatser i Kalmar. Min cykel var dessutom där och rullade 18 mil med fantastiska Annelie i sadeln. Det är lätt att bara känna in målfoton och fina tider men jag fattar nog vilken enorm träning som ligger bakom. Men! Löpning, lång löpning kräver sin träning det med och det kan säkert låta naivt och dumt men när jag tänker på hur jag skulle träna för en Ironman så känns det ganska snällt mot kroppen. Ja förutom de där evinnerligt tradigt långa stunderna på cykel då.

Och det är väl det. Att ska man verkligen göra en Ironman om man inte gillar att cykla långt? Och inte simmar så bra? Jo men jag tror faktiskt jag fixar det. Jag tror ju som sagt att jag kan nästan vad som helst bara jag vill. Det som oroar mest är att jag kommer behöva ägna den lilla träningstid jag har till mer cykel och mindre löp och jo ja så blir det ju. Men det är en lång höst och en lång vinter kvar. Då jag ska bygga en fjällbjörkseg stark uthållig maskin genom att springa massor. Jag störs inte av kyla och is, kan springa ned till – 20 grader och blir det mycket snö så kör jag långa skidpass och skejtintervaller ute i Ursvik. (Med helt egeninlärd teknik som säkert lämnar massa att önska men gör susen för lungkapaciteten).

Men. Tänk. Nästa sommar. Axa Fjällmaran. Revansch. Kunna lägga alla de 4400 som Ironman kostar på att göra kanske 3 andra lopp. Springa Icebug 24. Stockholm Triathlon. Osv. Tänk om det regnar? Jag är ju livrädd för att cykla i regn. Tänk om tänk om.

Så. Jag tar lite hjälp av er. Vad tycker ni?

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

7 Responses to Ironman Kalmar eller Axa Fjällmarathon?

  1. Go to fjälls😉 Säger ju fjällmaran bara för att jag själv är gammal jämtlänning😉

  2. Nina L skriver:

    Jag förklarar: som dotter till en Tvilling så har jag varit med om plenty av karriärbyten, upptagna och nedlagda hobbies samt mer eller mindre knäppa idéer två gånger i minuten. Det är INGET fel med det, livet är kort och vi barn fick se o göra så mycket mer (förutom dyra skidor, golfset, motionscyklar etc som hamnat i förrådet för vidarebefordran till andrahandsmarknaden/tippen, som man kan tycka borde köpts därifrån från början) Med det sagt, hade jag röstat på Ironman för jag tror du skulle ge dig på det nya ”berget” med frenesi och göra ett bra resultat. MEN – jag röstar på att du tar åtminstone en revansch på AXA innan du lägger om satsningen. Och för att du är ung och frisk ännu (sa tanten). Smyga in cyklingen from stage left under året för att sen go all in. Fast året är långt också. Kan du släppa revanschtanken så ta jogg påJämtlandstriangeln och sen IM? Äehh…

  3. Marcus skriver:

    Frågan är om du hinner med och får det att funka i praktiken att träna 3 sporter parallellt och känna att du har ett bra samvete för alla genar samtidigt. Det tycker jag var det största problemet när man tränade triathlon. Ultralöpning är enklare praktiskt och mentalt tycker jag🙂

  4. Jan-Erik skriver:

    Jag får väl rösta för Kalmar då. Varför: En ny utmaning är alltid mer spännande än en revansch. Du är redan en duktig simmare och löpare så det är bara cyklingen som ligger lite efter. Att det sedan är cyklingen som är nykelmomentet för en bra tid, gör det lite extra kryddigt.
    För jag tror att vårat problem (tror vi är rätt lika där) är att vi ”vet” att vi skulle klara av en IronMan inom tidsgränsen, utan vi vill ha en riktigt bra tid också.🙂

Kommentera

