Vegetariskt FTW

20120726-165041.jpg

Min faster är vegetarian, jag har varit det och är ett stort fan av vegetarisk mat. Att få till en riktigt god, mättande vegetarisk rätt känns alltid som en större seger än en med kött.

De här kikärtsbiffarna gjorde jag igår. Med quinoa, fetaost, rödlök, oliver och körsbärstomater till var det mumsmums efter en lång varm dag:

2 burkar avrunna kikärtor
3 äggulor
3 hackade vitlöksklyftor
1 msk tomatpure
1 tskspiskummin
1 dl ströbröd
Lite citronjuice
Lite färsk bladpersilja
Smaka av med örtsalt
Blanda alla ingredienser med en matberedare eller stavmixer. Forma till så många biffar du vill.
Vänd i mjöl ( jag använde rågsikt) och stek i smör några minuter på varje sida.
Servera med tillbehören ovan och gärna något svalt till som keso eller turkisk youghurt.

Idag råkade min hjälte införskaffa tre påsar sån här lakrits då jag glömt specificera vilken färg det var jag skulle ha (rosa!!!). Själv äter han inte godis alls ( men mycket rulltårta!).
Jag äter inte mycket godis. Nä det är faktiskt sant. Inte mycket ”köpessött” om det inte dyker upp franska chokladmaränger alltså för då kan det spåra ur rejält.
Men jag brukar tänka att det jag äter, det bryts ju ned med hjälp av näring jag har i kroppen. Så det jag äter ska tillföra något näringsrikt. Det funkar utmärkt att unna sig goda saker ändå- en snabbt fixad blåbärssmulpaj till exempel
med avsevärt mindre socker än receptet och lätt kesella till. Inga tillsatser, massa gott, mycket näring.
Men just idag alltså- lite lakrits…

Undrar ni hur det går med mitt verandaprojekt? Jo men jag har grundmålat två gånger och imorgon är det dags för sista lagret med primolin. Man kan säga att jag har fått färg både i kulör solbränna och matt vit…

Ha en fin kväll!

20120726-200127.jpg

20120726-200204.jpg

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

2 Responses to Vegetariskt FTW

  1. Jessica skriver:

    Tacktacktacktacktackvadgottdetskallbli :-D:-*

  2. Malin skriver:

    Ah, undrade just hur man skulle svänga ihop de där biffarna från igår. Tack för tipset!

Kommentera

