Premiärsimtränat

20120706-220647.jpg

Recap: Jag simmade tills jag var 8 år ungefär. Eller det var när man skulle börja simma i stora bassängen och lära sig crawla. Sen slutade jag. Något hände, vet inte vad men fick fobi för bassänger. Fortsatte bada mycket men ingen mer simning än den man var tvungen att göra i skolan. Och bara bröstsim.

2004 började jag surfa och gjorde så dagligen i ca 1,5 år. Men dyker mest i vågorna annars. Van vid vatten men simmar inte.

2011 simmar jag ca 7 gånger varav ca 4 är med hjälp av Jonas från SSIF Powersim som ger enkla ovärderliga tips. Och sen kör jag Stockholm Triathlon och det går så bra så- simmar 1500 meter på netto 29 minuter utan att ta i. Ja jag vet. Eget beröm luktar illa men jag tycker det var rätt bra gjort för att ha simmat så lite. Dessutom hade jag fortfarande mitt hjärtfel och det var ofta ”stökigt” när jag var i vattnet.

Sen blev det ingen mer simning. Men hjärtfelet blev jag av med och sen dess har ju en hel värld öppnat sig: Intervallträning funkar. Dynamisk styrka funkar. (Burpees funkar tyvärr också nu, det hade jag annars vattentätt alibi för att slippa förut). Simning funkar! Tjoho! Vilken skillnad det var idag.

Mötte upp Maria som är en go dalkulla men hon gör mig starstruck ändå. Skicka hit Rhianna och jag bryr mig inte- men Maria representerar Sverige i 24-timmars löpning den 8 september i Polen. Det är coolt. Vi var tvugna att babbla lite först för när man gapar efter luft i vattnet hinner man ju inte prata så mycket!

Jag vet ju bara en sväng, och det är att simma till den vita balkongen vid Bergeanska trädgården-dit är det ca 1 km. Lagom med 2 km runda tyckte vi. Maria hade inte heller simmat sen hon körde Kalmar Ironman förra året. Respekt!

Jag vet sen förra året att det brukade ta hela vägen dit innan jag vaknade till och det släppte men inte idag. Kändes kanon direkt.Tänkte på de där tekniktipsen jag fått men kom bara ihåg ett ”Y-tag”. Jag känner mig som en sån där fiskebåt som har två armar ut åt sidorna det hänger nät i som vaggar. Men med de tagen brukar det kännas lätt. När kroppen roterar lite med armtagen. Undrar om det är bra? Vi simmade iväg och när jag vände mig om då och då såg jag ibland Maria simma ut i sjön. Tänkte att hon tog sikte mot Dalarna- men det var andra hållet!

Fram kom vi till framför den vita balkongen och Maria frågade mig om tips!? Det är som att fråga Gerd Rexed om hur man använder en plattång (edt. lokalt skämt) . Ja alltså jag kan ju ingenting men sa det här med ”Y-tag” som jag lärt mig och antar är ett öppet-vatten trix. Sen simmade vi tillbaka och det kändes kanon. Fantastiskt! Det är svårt när man inte vet om man gör rätt men framåt kom jag utan att bli trött och det måste ju vara ett kvitto på att något var rätt!

Efteråt fick jag smaka en kladdig kladdkaksmuffin Maria bakat- MUMS! Mer sånt! Var jätteroligt att komma ut i vattnet. Det här med Ironman känns inte så läskigt längre alls. Simningen går nog bra. 3,6 km känns inte långt alls.

Har en helt egen fredagskväll så det är middag på soffan, ett glas vitt, rätt många cocostoppar och Pearl Jam på högsta framför friidrotten. Försöker planera ett havsnära äventyr för mig och Lillan nästa vecka. Eftersom jag inte sprungit ordentligt sen i tisdags så kryper det i kroppen. Tur då att jag ska springa imorgon innan konserten!

Funderade för övrigt idag på om det var dags för trisslott- stod fulparkerad på förhyrd plats i två timmar nästan och utan att betala och när jag backade ut gick en lapplisa och tittade på bilarna bredvid min.

Och för övrigt #2 så är det inte alls ”lyxigt” att jag har 7 veckors semester som jag får höra hela tiden. Jag har jobbat mig till detta. Jag har sökt ett jobb där jag kan göra det. Jag har varit fattig student i flera år på universitetet för att kunna söka det jobbet. Jag skiter i att ”göra karriär”. Jag jobbar in tiden resten av året och jag får inte betalt för mer än jag jobbar. Jag har inte råd att åka utomlands på all-inclusive utan väljer att ha mer tid ledigt hemma i Sverige istället. Jag tillhör, precis som du gör en av de rikaste i hela världen så det är verkligen inget problem för mig att ha det så. Jag vet att alla jobb inte ser ut såhär, inom vården osv skulle det ju inte funka men vi som inte räddar liv eller jobbar med vård- vi skulle nog kunna ha det så tycker jag. Kanske inte går att ordna tills imorgon – men med lite framförhållning. Och om man verkligen vill. Jag vill verkligen.

Och för övrigt #3 är jag så glad och stolt för det Tjejmarathon presterat. Vi gjorde ett val att stödja ett långsiktigt projekt på Panzisjukhuset och under Almedalsveckan har självaste Dr Denis Mukwege varit här i Sverige och pratat om just vikten av långsiktighet i biståndet. Han är alltså chef på det sjukhus vi stött och skickade en speciell hälsning till Tjejmarathon som tack för vår insamling. Läs mer här Att vi samlat in över 100 000 gör skillnad. När vi går ihop kan vi göra just skillnad och det är mer sånt jag vill göra så semestern ägnas inte bara åt att vara ledig utan även planera Goda Ting.

Och för övrigt #4 (för alla goda ting borde vara 3 och en sak till) så går Rådasjön Runt av stapeln imorgon. Samling 10.00, start 11.00. Startavgift 40 kr och bad i 22 gradig sjö efteråt med grillning. Rådasjön ligger nära Grisslehamn och banan sträcker 9.2 km. Det är våra fantastiska funktionärer från 1a vätskestationen som är med och anordnar detta och jag hade gärna varit med om jag inte ska på årets musikupplevelse imorgon. Sugna för en sista-minuten anmälan? Maila lunkan@etanet.se

En musikupplevelse ja.Den.här.låten.tröttnar.jag.aldrig.på. Mitt 14-åriga tonårstrotsiga hjärta slår inne i mitt halvkloka 33-åriga och det kommer kännas från tå till kluvna toppar imorgon i Globen. Kärlek!! Godnatt!

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

2 Responses to Premiärsimtränat

  1. Fröken Fräken skriver:

    Starkt jobbat med simningen. Jag har själv lite vattenskräck och för att betviinga den anmälde jag mig till en crawlkurs för nybörjare i höstas. Gick en termin och kom en bit på vägen, men det var SVÅRT. Och eftersom jag har ett visst vattenmotstånd har jag svårt att ta mig till träning…

    Njut av konserten. Själv funderar jag på om man skulle återuppliva festivalminnena som vuxen nästa sommar, med hela lilla familjen. Husvagn på Roskilde eller något sådant. Man kan väl hålla sig i en stillsam vuxenhörna och skona barnen från fylla och annat, tänker jag.

Kommentera

