3 år av magi

Mia Skäringer skriver i sin bok ” Avig Maria” om att få barn att ”jag pallar inte att älska så här mycket”. Japp. Typ så. Typ så är det att få barn.

Jag tycker jag har fötterna på jorden, en stark tornedalsk ådra som inte hålls med känslor, inte fysisk kontakt och tårar? Nej sluta sjåpa dig nu. Men allt det där kan en liten tjej på strax under metern lång rasera med en blick.

Idag fyller mitt allt, om jag måste välja, 3 år. Tre magiska år och nej tiden går inte så fort. Den går som den går. Det är när vi är frånvarande från nuet vi missar hur de växer, blir större. Tar för sig. Tar plats. Ser. Hör. Frågar.

Jag känner att jag varit där. Jag har inte missat något. Hon är tre år nu och jag minns så mycket av hur två streck på fyra ( ja jag trodde inte riktigt det var sant) graviditetsstest blev den här fantastiska lilla tjejen.

Jag blir lite stolligt lycklig när jag tänker på att jag ska vara där tills hon är typ 70 år och jag är 100. Jag kan. precis som jag tror de flesta, speciellt mammor, kan vittna om inte låta bli att ha tvångstankar över att något skulle hända henne. Alla andra barn som far illa som jag hör om- de blir mina då, de blir hon och den smärtan i hjärtat- den fanns inte innan. Finns inte i någon annan dimension.

Jag tänker när jag gör sånt som inte ingår i mammanormen, när jag lämnar bort henne till någon i familjen för att jaga endorfiner att hon kommer inte att göra som jag säger. Hon kommer att göra som jag gör. Så jag fortsätter göra det som jag vill berätta om sen för att fylla hennes minneshus när hon är större. Mamma och du bodde i en liten lägenhet och hade en skruttig men säker bil för jag vägrade jobba heltid- jag ville ha mer tid och inte jobba för att betala för ett flådigt boende och aldrig hinna träffa dig.

Tack lilla du för att du kom till mitt liv. För att du blev som ett nav och ett ankare i mitt friflyt. För att du alltid visar vad som är viktigast. För att jag får lära mig så mycket. Får svara på ”varför” flera gånger varje dag och faktiskt fundera på varför vissa saker är på ett visst sätt och ibland revidera. Tack tack tack min lilla tigerfis fast jag inte får säga det, du är ju en stor prinsessatiger.

;

20120630-091738.jpg

20120630-091809.jpg

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

8 Responses to 3 år av magi

  1. Maria Jansson skriver:

    Farligt vacker text! En tår tittar fram i ögonvrån.
    Kram

  2. Andréa skriver:

    Så fint att jag har tårar i ögonen! Grattis lilla tigerfis!

    (känner igen den där diskmaskinsposen🙂 )

  3. Ingmarie skriver:

    Hallemindar! Underbart skrivet och jag förstår dig. Hon ÄR bedårande. Men jag tror också lite att man får de barn man förtjänar. .-)

  4. Fröken Fräken skriver:

    Grattis till er båda. Hon har valt en bra mor, din lilkla.

  5. Catharina skriver:

    Ja, var den biologiska klockan inte igång innan fick den nog fart nu🙂 Fin tigerfis du har! Grattis till er båda!

    Och… var har du hittat Milla-klänningen? Skulle vara en ultimat present till en liten Milla jag känner…

Kommentera

