Oflyt

Jag ser det som en utmaning. Jag har jobbat och kämpat och pusslat och tackat nej till sociala event, coffee-runs och roligheter för att jobba med mitt vanliga jobb på dagen, jobba med Tjejmaran på kvällen och samtidigt få tid att inte bara ta hand om Lillans vardag utan också umgås hon och jag.
Den här och förra veckan hade jag så sett fram emot: jag skulle jobba lagom, cykla till jobbet, ta ett glas vin någon dag efter jobbet lite spontant och kanske hinna med att simma i Brunnsviken. Träffa lite vänner innan en lång sommar på landet och i fjällen mest med Lilltejen och familjen börjar. Få lite av det där lugna och ja, jävligt egoistiska, livet.

Men nej. Nej nej. Universum skickar en utmaning. Lillan är sjuk för första gången, på riktigt. Och hennes pappa måste jobba. Jag vill så gärna komma i mål på jobbet så jag kan ta den här långa semestern jag så väl behöver. Aldrig behövt så mycket som nu.
Den där mammaoron som tröttar enormt har legat på i 8 dagar nu. Försöka hålla lugn, försöka ta tempen, undra om man kan lita på sjukvården? Hur länge kan de gå med feber? Försöker pussla ihop veckan med pappan, mormor. Jobbet. Avboka hela kalaset? Avboka födelsedagsresan till Eskilstuna Djurpark i helgen?
Dåligt samvete för att jag måste jobba och får muta med tv. Dåligt samvete gentemot jobbet. Ledsen och ego för att jag inte får till det jag tänkt göra för mig. Dåligt samvete för att jag känner mig ego. Sliten. Tycker alla andra är så snygga och piffiga och verkar hinna göra nyttiga smoothies, cykla, springa, umgås och ta hand om sig. Min kyl gapar alltid tom och det står väskor antingen för att packas i eller ur hallen varje dag.
Är det hemskt att vilja dra iväg själv? Att jag drömmer om att vara helt ensam en vecka i en stuga vid havet med en 9 foots surfbräda, gärna storm och bara ha P1 på radion att lyssna på. ”Sommar” och ”Filosofiska rummet”.
Nej det är inte hemskt. Och jag vet att jag längtar efter min lilla Tigerfis efter bara en dag. Och jag vet att jag är en obotlig optimist med lätt till ”tredje världen -kollen”: Är det här ett problem på riktigt? Har jag mat på bordet? Vänner och familj? Är det så att jag är lite bortskämd med att alltid få som jag vill? Svar JA!
Är det så att jag går och muttrar över mitt ovårdade yttre och med mina enormt höga krav, misslyckade dag och sen tänker på allt fantastiskt i mitt liv och blir på gott humör och evigt ( ja tills nästa surmuleutbrott) tacksam?
Jadå!
Men det är själva faen att man måste hålla på och pussla och slita så jämt. Så universum, om du har lite tid, gör min unge frisk och ordna en idrottsmassage och behandling av ryggen på en tid då jag kan. Handla åt mig så jag slipper öda värdefull tid på att trängas på Ica. Rensa mina odlingar så jag slipper skämmas för grannarna. Arkivera all dokumentation på jobbet. Fixa mitt hår också när du ändå är igång.
Eller äsch, vänta, jag gör det själv.

20120625-141255.jpg
Så jäkla tråkigt att vara sjuk.

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

9 Responses to Oflyt

  1. Wanja skriver:

    Har hon haft feber i åtta dagar? Då skulle jag nog vilja att nån kollade på ungen även om sjukvårdsrådgivningen säger att allt är lugnt. 8 dagar med feber är länge!

    Klart man får vara både besviken och trött och grinig och sliten! Din vår har ju varit helt galen! Man blir faktiskt sliten även om det är roliga, självvalda saker. Man får drömma om att få vara själv även om man är nöjd och lycklig över den tillvaro man har. Barn är ju underbara och alltid värda varenda sekund de kräver/behöver av ens tid men ibland känns det verkligen som att all den tid krockar med saker och planer som inte inkluderar sjuka barn. Tur att man blev flexibel som ett gummiband när man fick barn – och att de har mor- och farföräldrar!

    Hoppas att lilltjejen piggnar till nu och att ni tilslut får en lugn vecka och att ni kommer iväg till djurparken!

    • Annie skriver:

      Tack fina du! Vi var hos doktor och de trodde de skulle läka ut! Är mkt bättre idag men jag tänkte likadant – men hon var piggare och utan feber och sen kom det igen!

      • Wanja skriver:

        Barn får så mycket skumma sjukdomar, bara hon dricker och inte får tokhög feber kommer det säkert försvinna men jag har tyvärr alltför många dåliga erfarenheter av vården att jag tar allt som sägs med en stor nypa salt.

  2. Nina L skriver:

    Många av mina kompisar o deras barn har haft körtelfeber den senaste tiden – mycket feber som kommer och går! Vakna med feber, pigg under dagen, sen feber till kvällen igen… Nå, jag ska inte ställa amatördiagnos, utan skicka ett riktigt PEPPelainen till dig!!
    Du har svaren själv, så jag skriver inget mer, bara en stor kram, du är en förebild, snygg i håret eller ej!

  3. Carina skriver:

    Men du fantastiska människa!! Skickar en kram och massor med hopp om lite flyt nu. HÖR DU DET UNIVERSUM!!! Dags för lite flyt för den här människan nu!!

  4. Catharina skriver:

    Ett skepp kommer lastat… med flyt!

  5. Uppochhoppa skriver:

    Damn! Surfingbrädor, sommar, parken Zoo heter det faktiskt!, vin, feberfritt, snyggohår, semester, arbetsro. Jag tycker du och lilltiger förtjänar allt och mer därtill. Jag skickar allt flyt jag kan din väg och hoppas på omedelbar bättring. Och sol. Allt blir bättre med sol!

Kommentera

