Långpass med kvalitet, skor utan

Idag var tanken att jag skulle springa långpass med kvalitet. Det är helt onödigt med mitt snäva träningsschema att utan trevligt sällskap såsa runt i joggfart. Bättre att göra något ordentligt av långdistansen. 2 mil är ju ingen distans för en ultralöpare. Jag ser det som ett jobbigt distanspass.

Jag tänkte att jag har uthålligheten inför de lopp jag ska springa härnäst så jag behöver inte springa så långt. Jag tänkte att vilka skor jag har spelar ingen roll, jag har bra steg. Nu tänker jag annorlunda.

Jag hade som sagt glömt allt vad löpskor heter och här har jag mina pensionerade trotjänare: ett par Puma anno 2008 som är klumpiga och stumma men sköna att dra barnvagnen med. Med var även de Nike Free man fick på Nike Blast. Nej de springer man inte 2 mil på asfalt i. Inte jag iallafall.

Jag hade två ideer: antingen springa 20 km i succesivt snabbare fart men sen tänkte jag om och planerade för 5 km i sub 6:00 fart, 5 km i sub 5:30 fart (mara fart) och sen 5 km sub 6:00 igen och avsluta med sub 5:40 i 5 km. Ja planera kan man göra allt man vill.

Min mage är helt förstörd efter de senaste veckornas fart och fläkt och att äta massa glass igår straffade sig också. Fick i mig kaffe, ett ägg och en sån där Mule bar som blev över från Tjejmaran. Den smakar ok och är snäll mot magen.

Iväg i perfekt löparväder: 13 grader och växlande sol och duggregn. De första 2 fick jag hålla igen men sen kommer en lång sluttning uppför så det löste sig av sig självt. Det såg ut såhär:

Km 1-5 snittfart / km: 5:52, 5:51, 5:58, 5:49, 5:53.

Sen var det dags att öka lite och även om Anjas sommarprogram inte bjöd på någon fartinspirerande musik gick det bra.

Km 6-10 snittfart/km: 5:19, 5:22, 5:22. 5:26, 5:25. Ojämn är jag inte.

Sen var det dags för en gel. Stannade klockan och stretchade ut min vänstra hamstring som lessnat ur totalt. Benen började stumma och jag kände att steget inte var som vanligt. Hade vätskesäcken på och ofta när jag springer med rygga hamnar jag lite i bakvikt och hälen ramlar i först. Det känns i ryggen direkt. Nu tänkte jag om och bestämde mig för att ligga sub 6:00 på den fart som kändes bra. Inte lägga energi på att hålla nere farten. Men jag ville bara hem så började öka efter 2 men sen var jag framme vid backen och tog tvärslut.

Km 11-15 snittfart/km: 5:51, 5:51, 5:48, 5:36,6:38

Nu var det fem kvar och lite backe kvar. Skorna ville jag bara kasta åt helskotta och jag var sådär slut som man brukar vara när man sprungit riktigt långt. Inte som jag ska känna efter 1,5 mil. Inte en bra känsla för någon som ska kunna leva på sin uthållighet. Men jag tog mig hem.

Km 16-20 snittfart/km: 6,01, 5:32, 5:23, 5:43 och 5:32. Så inte riktigt sub 5:30 där nej. Första kilometern var det backe, sen lite utför fram till de två sista.

Galet ont i korsryggen har jag nu. De där skorna springer jag inte i igen. Dessutom så blir det mer längre pass med mer sattyg framöver. Det blir ett 10 x 3km här snart helt klart. Väl hemma var det i med vatten, i med mat, stretch, på med kompression och lassa bilen för att åka mot Tokholm en vecka. Lillgos har något elakt virus och har varit sjuk i över en vecka. Den här veckan skulle bli en sån där ”ta det lugnt och göra klart inför semestern kanske träffa en vän och inte kasta i sig lunch framför datorn varje dag för att hinna” men nu blir det rokad för något dagis lär det inte bli. Får försöka skramla ihop lite träningstid och lite jobbtid här och var med hjälp av min fantastiska Hjälte och min familj.

Klockar upp ca 5 mils löpning denna vecka varav 3,8 är kvalitet. Inte så mycket som jag tänkt men så mycket mer än jag vågade hoppas på när lillan blev sjuk. Ett styrkepass och ett pass spinning (instruerade). Helt ok.

Ibland handlar livets magi om att skapa historia med ett gäng tuffa tjejer. Ibland handlar det om att vara tryggheten för sitt lilla hjärta med feber. Och alltid så hämtar jag kraft i mina träningspass. Träningspass som är som att intravenöst fylla på med lugn, ro, energi, självförtroende, glädje och ödmjukhet.

Nu pusslar jag ihop nästa vecka också och den ska bli minst lika bra- med barnkalas, djurparksbesök och massa löpning förstås. Ha en fin söndag!

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

One Response to Långpass med kvalitet, skor utan

  1. coyntha skriver:

    Jag älskar att du alltid hittar den positiva!!
    Ebba för krya på sig och ni får en kram från mig🙂

Kommentera

