Livskraft och Supermat

20120623-201359.jpg

Visst vet man att broccoli är bra och havregrynsgröt likaså. Men varför? Jag tycker alltid allt smakar godare när jag tänker på vad det gör för gott i min kropp. Likaså blir jag mer motiverad att välja kloka val när jag har kunskapen om vad som gör vad.

Helena Nyblom är läkare och har gjort en avhandling inom internmedicin. Hon har gett ut böckerna Supermat och Livskraft som tillhör två av mina favoriter.

Supermat är full av fantastiska recept som är uppdelade på den mat som klasssas som supermat. Blåbär, apelsin, lax och nötter till exempel. På recept.nu hittar du några.

Livskraft handlar om hälsa, kost och hormonbalans. Visst jag vet att jag ska sova. Men det hjälper att förstå varför och vilka effekter brist och tillgång ger.

Jag läser delar av dessa varje gång jag är hos faster. Inspireras och påminns.

Idag blev det att ta hand om Gofisen som är sjuk för första gången på länge. Riktigt hostig, snuvig och med feber. På kvällen innan middagen tog jag 20 minuter och stack ut för att rasta benen. Så pigg. Höll igen och spar mig för morgondagens grispass. Har inte bestämt än hur jag ska lägga upp det: Proggresivt eller med platåer av fart. Vi får se. Att gå på känsla verkar funka just nu.

Har insett att jag är beroende av mina kompressionsstrumpor- har haft dem på sen igår efter passet. Sovit i dem och gör så inatt igen. Det är helt fantastiskt för att motverka svullnad och träningsvärk.

Annars har kvällen spenderats åt att göra kost och träningsprogram åt mina två duktiga adepter! Jag vill skicka ut det innan vi tränar ihop imorgon kväll så kan de ställa frågor. Vi ska fortsätta gå igenom löpteknik, prata om varför de ska göra de olika passen, vilka som är viktigast och hitta motivation till att hålla sig till det lite striktare matintag som ligger framför dem. När det skiter sig i vardagen med planeringen för deras egen träning och sin mat, och skiter sig gör det, det vet alla mammor, då är det bra att veta vad som är plan B och det är så jag tänker försöka hjälpa dem.

Själv har jag just insett att 88’an det var ingen dum glass det och jag har ätit 4 stycken av det 20-pack glasspaket jag investerat i för att få se Ebba sitta still en gång om dagen under sommaren. Mums.

Ha en fin kväll!

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

Kommentera

