Träning inför Jubileumsmaran

Just nu är inte min träning i fokus direkt. Jag är sjukt pigg och taggad- det känns som den där skumpiga cykelturen masserade alla muskler i kroppen.

Men idag väljer jag att vara hela dagen med lillan eftersom jag kommer jobba dag och halva natt den närmsta veckan med Tjejmarathon och mina kvarvarande deklarationer som ska vara inne på fredag.

Men sen! Är det 4 veckor kvar. Lite tokigt men jag har en snabb återhämtning och eftersom jag inte behöver köra så många långpass då jag har uthålligheten så kan jag få till en snygg 4 veckors fas med en veckas återhämtning.

Jag hade en ide och stämde av med Mackan hur jag tänkte och han tyckte också att det inte är någon idé för mig att lägga för mycket tid på snabba intervaller- jag är inte snabb och kommer inte bli det på 4 veckor.

För egen del så är Jubileumsmaran något jag springer för att det bara går en gång under min livstid!🙂. Trängas med 10 tusen pers på asfalt är inte riktigt min typ av lopp men det här ska bli så otroligt häftigt- historiskt! För 100 år sen hade jag inte fått vara med som kvinna!

Nåväl! Tillbaks till träningen. Jag har ungefär 3 träningstillfällen per vecka jag vet att jag kan få till. De viktigaste passen blir då intervallpasset, tröskelpasset och sen de längre passen som absolut inte får bli något såsande i 6:00 tempo. De ska genomföras med fokus och jag kan tänka mig att jag förvisso kommer lägga in ett riktigt långt pass runt slutet på juni för min skalles skull men det blir då i form av superintervaller- 4 km x 10 eller så.

Intervallerna kommer ligga från minst 400 meter till 2 och 3 km. Var är explosiviteten då kan man undra? Jo men den tänker jag väva in i styrkan. Lägga till lite tabataliknande ruscher och mycket hopp med vikter och sånt.

Tröskelpassen kommer jag använda pulsmätaren till. Min Garmin är min bästa träningskompis. Jag springer sällan tröskelpass och här ligger min stora utmaning, att få till bra pass där mjölksyranivåerna retas ordentligt.

Sen är det ju så att jag egentligen tränar förAxa Fjällmarathon.Så jag kommer förlägga så mycket som går av träningen i terräng. Jag behöver även träna backar och får försöka väva in det så gott det går. Jag är inte van att köra 4 kvalitetspass i veckan och hellre hel och klarar båda loppen än träna för hårt och missa båda.

styrkan har fortfarande en naturlig plats, 2 gånger i veckan ihop med yogan för andningen och smidighet.

Den här veckan har jag lyckats skrapa ihop:

Måndag: Crossfit med Magnus

Onsdag: 16 km terräng

Fredag: 6 mil MTB

Därtill transportcykling. Idag blir det promenad med vagn.Nästa vecka blir det precis vad det blir. Sjukt löpsugen men nu får jag lägga mig själv åt sidan ett tag för att förverkliga min dröm, att göra något för kvinnorna som vårdas på och av Panzisjukhuset.

Ha en fin söndag!

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

2 Responses to Träning inför Jubileumsmaran

  1. Peter N skriver:

    Fråga: Varför får inte långpassen bli något såsande i 6-tempo?

    • Annie skriver:

      För det är mina njutarpass med mina vänner- långpassen med kvalitet är mer plåga!🙂. De gör jag året om men nu blir det mest grispass till 14 juli🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: