Tips för Axa Fjällmarathon och traillöpning från Emelie Forsberg

Hej på er! När jag bad Andreas Svanebo om tips så är det ju självklart att jag vill ha tips från Emelie Forsberg också! Hon är en riktig fjäll- och terräng förebild för mig och vann Axa Fjällmarathon förra året.

Här får ni bra tips från Emelie- vare sig ni ska springa fjällmaran eller ej!

Vad tycker du är bäst med Axa Fjällmarathon?
Det bästa är att det går i fjällen. Från a till b. Med otroligt vackra vyer. 
 
Vilken del uppfattade du som mest utmanande?                                                                                                                   Ottfjället helt klart! Då har man ju sprungit några kilometrar och det kanske börjar kännas lite i benen. Men räds inte! Det är bara några hundra höjdmeter att klättra. Sedan är det bara en utförslöpa till mål.

Hur skulle du beskriva underlaget?
Fina vältrampade stigar samt en del mjuka partier såsom fjällängar och myrmark. En liten sträcka på väg genom Ottsjö.
 
Vilket är det du uppfattar som nyckelpass inför Axa FM?
Jag tror att det är bra att man har varit ute och sprungit/ joggat/ gått i samma antal,- eller helst fler timmar man beräknara att använda på AXA. Det har hjälpt mig, då vet man hur det känns och det blir inte lika jobbigt för psyket.
 
 Hur ser du på dina chanser att vinna i år igen?
Dessvärre är min plan att springa Pikes peak den 18 augusti. Det är en bergsmaraton i Colorado, USA så jag räknar med att vara där minst en vecka innan för att acklimatisera mig till höjden.M en om formen inte är som den borde vara innan den tävlingen så kommer jag att springa AXA, och då vill jag såklart kämpa för att behålla mitt rekord!
 
 
Vilka kläder rekomenderar du?
De kläder som du är bekväm i! Om du gillar att springa i bomull, så gör det! Jag gillar när det andas och att materialet håller sig lätt och smidigt trots att det börjar bli blött. Men ibland kan jag ge mig ut och springa i fluffuga 80-tals kläder bara för att det känns bra för den stunden.
 
Viken energi skulle du tipsa om?
När du tävlar runt 5 timmar skulle jag rekommendera gels, eventuellt en liten bar av något slag. Men en tävling på runt 5 timmar går ganska snabbt, även för gemene man ooch då känns det kanske mäktigt att äta en bar. Det blir för mycket för magen att smälta. Men jag tror sådant är väldigt individuellt. Även val av märke bör man prova ut, så man trivs med smaken och effekten.
Under mitt första år jag sprang AXA hade jag med kladdkaka, det är också att rekommendera. Delicatobollar och dammsugare är också en annan favorit. Allt som ger mycket energi och som du har lust på helt enkelt!
 
 
Har du något mentalt tips att dela?
Det där med att vara ute på tur längre än själva tävlingen tror jag starkt på.
Sista långa tävlingen jag sprang var för några veckor sedan ( 42 km, 2800 höjdmeter) och då sade jag till mig själv att tävlingen började efter 22 kilometer. Det kändes himla bra. Jag gick ut lugnt och kände att jag hade krafter kvar. 
 
Lycka till Emelie med dina äventyr framöver och tack för dina tips!
 

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

Kommentera

