Backintervaller i långbacke

Att jag haft en svacka är verkligen ett faktum. Våren kom ifatt mig, allergin också och så en förkylning på det.
Har varit så försiktig med att tugga igång och ändå velat testa att jag har lite ork för längre pass eftersom jag o Magnus ändå måste både reka och leda uppe på fjället.

Idag sken solen och jag var faktiskt sugen på att brottas med min värmländska skidbacke.
Men visst tar det alltid emot lite, inför de här riktigt hårda passen!? Med fog!!!

Jag parkerade vid Lunedets café och värmde upp de ca 1,8 kilometrarna till skidbacken.
Backen är lång… Ca 630 meter och redigt brant på sina ställen. Tydligen ska backen läggas ned och man har farit upp o ned med någon maskinsate och förstört hela liftleden. Titta här:

20120519-174631.jpg
Fick sicksacka upp. Planen var att jobba i backen en timme för att hinna tillbaka till lunch. Och oj vad jag fick jobba.
Mjölksyran sköt i taket och jag flåsade som en älg.
Men jag fixade mina sex vändor och jobbade på tekniken i utförslöpning. Det finns mycket tid och energi att spara genom att springa på rätt sätt i nedförsbackarna när man springer terräng.
Det gäller att våga falla och sen vara jäkligt snabb i att lyfta på sulorna. Inga älgkliv utan smart och kvickt sätta i fötterna på fast underlag. Armarna får gärna komma ut från sidorna för att hjälpa med balansen. Lättare sagt än gjort!
Trampade på tillbaka till bilen, alldeles för pigg men vill inte maxa än.
Inget gjorde ont. Inga ljumskar eller nerver. Ett bra pass helt enkelt.

20120519-185918.jpg
Lång backe som sagt.

Det bästa idag får ändå vara utflykten till stallet där vi fick låna lilla ponnyn Moa och ta hand om henne helt själva, jag, syster och Ebba: Hämta i hagen, spola av, borsta, sadla o rida och sen ut i hagen igen. Tror jag o syrran hade lika roligt som Ebba!

20120519-190339.jpg

20120519-190417.jpg

20120519-190428.jpg

Jag är i mitt esse. Oh! Just det- fortsätt kika in på ”till salu” sidan! Några grejer är redan tingade!
Och angående erbjudandet från Trimtex så väntar jag svar på design på jacka- det kommer således!

Hoppas ni haft en fin dag!

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

One Response to Backintervaller i långbacke

  1. Andréa skriver:

    Den där backen ser tuff ut och liksa ponnyn! Vilken söt en! Och med en bestämd dam uppe på🙂

Kommentera

