5 faktorer för en välarrangerad löpartävling

De senaste tre veckorna har jag 1) sprungit ett lopp 2) varit med på aktivitet på ett lopp 3) Varit med och arrangerat ett lopp 4) Åskådare på 2 väldigt olika lopp 5) Jobbat och jobbar med att arrangera ett väldigt speciellt lopp. 6) Jobbar i teamet på PwC som jobbar med hur vi aktiverar oss runt Lidingöloppshelgen där vi är huvudsponsorer.

Jag har således upplevt löpartävlingar ur en massa olika infallsvinklar och det har fått mig att fundera mycket på vad det är som gör ett bra lopp, en bra tävling, för alla som är med. Deltagare som åskådare. Löparboomen är ett faktum och fler och fler anmäler sig. För några veckor sen hade Lidingöloppets 30 km 50% fler anmälda än förra året. Många är nya på det här med tävling och är otroligt informationshungriga. Det finns nog hur mycket som helst att skriva om detta men jag har samlat ihop några  punkter i skallen de senaste veckorna. Jag delar upp dessa i rent grundläggande faktorer och bonusfaktorer. De  grundläggande ska bara funka och ingen blir nöjdare av att det funkar men funkar de inte så blir man missnöjd.

Andra faktorer kan ses mer som bonusfaktorer. Något man inte förväntade sig men som gör att det positiva intrycket ökar. Jag känner redan nu att jag nog får dedikera ett antal inlägg till detta. Idag tänkte jag skriva om några saker jag kom och tänka på sen igår. Alla kommentarer och input är välkomna!

1. Man kan aldrig vara för tydlig

Detta  handlar om rent grundläggande faktorer. Det ska inte finnas utrymme för frågetecken om var toaletter är, var startfållorna är och var målet är. Är loppet två sträckor, som Kungsholmen Runt så måste det vara solklart var man viker av för att springa andra varvet respektive mot mål. Jag vet inte hur många jag såg igår, inklusive vinnaren på 10 km som tvekade. Många tappade flera sekunder och det stör löpningen. Tydlig information innan loppet i tävlingsPM och på nätet i form av ”senaste nytt” för att man ska kunna uppdateras på alla förändringar. Inget ska vara en överraskning vad gäller var, hur och när saker sker i anslutning till tävlingen.

2 Antal tillgängliga toaletter måste justeras beroende på anmälningsläget

Grundläggande faktor.Slår in en öppen dörr men på både på LU och KH så ringlade bajamajaköerna sig otroligt långa. LU hade deltagarrekord och det hade KH också vad jag förstår. LU hade tre bajamajor utöver omklädningsrummens toaletter. Flera fick rusa till start från kön. Visst- det är säkert en kostnadsfråga men båda loppen hade kunnat ha minst 3 bajamajor till och fått mycket nöjdare löpare. Jag mötte flera på väg till start på båda loppen som fått strunta i att gå. Det är inte den upplevelsen man vill ha på väg till start.

3. En duktig speaker

Både grundläggande och bonus. En engagerad speaker som regelbundet informerar med viktig information är ett stöd för både löpare och åskådare. En speaker som lyfter fram både de snabba löparna och de långsammare, som ger lite kuriosa och bakgrund kan vara väldigt underhållande för publiken som står och hejar. Man har två väldigt olika upplevelser som löpare och åskådare och löparna har stor nytta av speakern innan loppet- åskådarna under.  En speaker som engagerar åskådarna spar att löparna behöver klappa igång den del av publiken som inte hejar när de passerar.

4. Aktiviteter för åskådare

Detta har jag funderat mycket på efter våra nätverksträffar med andra Lidingöloppssponsorer och partners. Om man vill att många ska komma och heja så bör det finnas vettiga och roliga saker för åskådare att göra under loppet. På Lidingöloppet blir det extra viktigt då många åkt ut till ön från stan. På Kungsholmen och Stockholm Marathon är det många som hejar längs vägen och många råkar heja för att de helt plötsligt inte kommer fram där de tänkt, eller stannar och tittar. Vid lopp där många väntar vid start och mål är det ett ypperligt tillfälle för den eller de idrottsföreningar eller företag som arrangerar att promota sig själva eller ge plats åt till exempel en välgörenhetsorganisation för det kommer att vara folk som väntar på sina anhöriga löpare och som är mottagliga för att göra något under tiden.  Fika, göra en quiz, göra ett eget hejarplakat…osv!

Sen är det många som hejar som inte är löpare och som kanske inte sprungit. En del står gärna och..ja glor! Jag tycker att det är kutym att heja och klappa händerna. Så jobbigt är det inte och tittandet är gratis-då kan man bjuda på lite ömma handflator och att ropa något peppande regelbundet för det gör mycket för löparna! Detta kan speakern hjälpa med- att regelbundet påminna om att heja fram löparna.

5. Vettig målgång med snabb återkoppling på tider

Det SKA bannemig sitta en klocka över målgången! Det är intressant både för åskådare och löpare. Alla har inte Garmin på armen. Igår var det ett gytter att försöka räkna ut vilka tider som folk hade. Sen ska det snabbt upp måltider i anslutning till målet. Det är som sagt inte alla som vet från sin egen tidtagning hur det gick. Den som kämpar för milen på 40 är lika nyfiken som den som ville komma in under timmen.

Ja det var det jag hade idag. Hur gick det för min hjälte då? Jo men alldeles utmärkt! 10 km på 50 minuter dundrade han in på. Alldeles fantastiskt. Jag blev så inspirerad och sugen på att också springa snabbt så har redan bestämt att nästa år ska jag banne mig satsa på några halvmaror!

Idag- kort tempopass och sen blir det ursviksbus med trollungen! Hoppas ni får en fin söndag!

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

6 Responses to 5 faktorer för en välarrangerad löpartävling

  1. Nicke B skriver:

    Mycket bra inlägg, kan inte annat än hålla med. För att vara lika strukturerad som du så:
    1. Tydlig info innan lopp är ett måste. Däremot ligger det lika mycket på löparen själv att hålla sig uppdaterad genom att dubbelkolla info och banan innan loppet. Igår brast det ju tyvärr lite för arrangörerna.
    2. Om lervälling uppstår utan regn behövs fler bajamajor.
    3. Vad gäller aktiviteter för åskådare är ju Midnattsloppet tip of da top. Nästan mer jippo än lopp men samtidigt är det grymt peppande publik hela rundan. KH har ett bra upplägg med att man bl.a. tangerar Rolis ca 2 km innan målgång och publiken i Rolis är toppen. Men vad är det egentligen som gör publiken så tråkig? Jag skulle vilja se ett inlägg med funderingar om det. Orkar man bara heja fram de snabbaste eller är det kanske bristen på kontakt med löparen (det är ju inte många sekunder man ser varje enskild deltagare)? Hur skulle tidtagning med varvtider runt om på banan påverka publiken? Hur ser andra lopp ut och hur är publiken egentligen i andra länder?

    Tycker det är helt rätt av dig att sats på halvmaror nästa år. Ny utmaning, nya mål och nya lopp. Med ditt pannben så är ju allt möjligt.

    • Annie skriver:

      Men tack Nicke för din input! Problemet med att accepta din kommentar är att du nu fritt fram kan driva med alla mina inlägg🙂 jag vet inte hur publiken är i andra länder och ”tråkig” är att generalisera. De som stod bredvid mig har iallafall rätt att skylla på att de fick hörselskador efter hur mycket jag skrek på dig!🙂

  2. Nina L skriver:

    Åh jag håller verkligen med om aktiviteter för åskådarna! Särskilt för familjer som offrar en hel dag på sin mammas/pappas knäppa hobby🙂 Typ, grillplats, tipspromenad, en Lollo och Bernie eller Bamseklubb, lite tivoli och minisats, eller minilopp, etc – vad kul det skulle vara!

  3. Cath skriver:

    Efter ett antal småstressiga upplevelser av långa bajamaja-köer håller jag väääldigt mycket med om punkt 2. Lördagen var ingen undantag. Kul att springa på dig där förresten🙂 Var det månne du som tjoade på målrakan också?

    Vad gäller tydlighet vill jag även applicera det på EFTER loppet. Om man inte är bland de första i mål är det svårt att utan skyltar hitta rätt bland alla köer. Jag ville ju bara ha en bulle! Femte gången gillt hittade jag det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: