Nyckelvaror i skafferiet

Med 3 veckor kvar till TEC och urusel form får man jobba hårt på alla bitar. Kosten och sömnen är A och O. Sömnen falerade totalt inatt då jag jobbade till sent och Ebba väckte mig kl 5. Tröttare än få har jag varit hela dagen.
Jag har några nyckelvaror som jag äter ofta:
* havregrynsgröt, gärna med proviva och..
* Chiafrön
* Ekologiska ägg
* 2-3 frukter per dag. Just nu mycket apelsin och godaste Pink Lady äpplen…

20120324-185113.jpg
*

20120324-185244.jpg

* 4-5 grönsaker per dag. Brukar försöka äta 2 till lunch och 3 till middag. Ofta broccoli, morötter, spenat och tomat.

* För protein: lax, vit fisk, bönor/linser, vitt kött och en gång i veckan lamm eller nötkött. Har ofta med mig kalkonskivor till jobbet för mellis med knäckebröd.

* Råris passar till allt. Koka en stor sats och använd till grytor eller gör risotto. Potatis- billigt och rösti är så grymt gott. Quinoa kokad i buljong är bra variation till ris och innehåller komplett protein.

* Jag har köpt hem messmör också som det är bra med järn i. Jag har alltid haft bra järnvärden, även när jag var gravid. Då åt jag alltid en 200-grammare efter gravidyogan (där jag sov i barnets position en timme varje vecka) så det var nog därför men nu känns det lite mer i enlighet med mina värderingar att äta messmör än Sibylla.

Dagen har varit väldigt lugn. Jag och Ebba har varit ute hela dagen med avbrott för storhandling. På eftermiddagen var det ett gäng med grannar, både vuxna och barn som hängde utanför min altan. Både hopprep cyklar och hammare o spik var framme. Inte tänkte jag på att jag har 12 kvm uteplats med morgon och eftermiddagssol när jag köpte den här lyan.

Lyx lyx lyx. Är livet i dess komplexa natur där enkelheten är det som ger mest njutning och ändå det vi ofta hamnar längst ifrån. På lördagar gör jag som han i introt till ”anslagstavlan”: River bort alla post-itlappar med allt jag ska göra och sätter upp en där det står: ”Enkelt. Spontant. Utomhus. Lugnt”. Idag har jag lyckats.

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

2 Responses to Nyckelvaror i skafferiet

  1. Cath skriver:

    Var köper du dina Chia-frön? Har misslyckats med att hitta det i både matbutiker och hälsokostbutiker.

Kommentera

