Spring-time och equinox

På alla sätt och vis! Dags för vår. Dags för nya utmaningar, anmälan till årets lopp, nysatsning efter vintern. Vi är flera som springer året runt men det känns ofta som nystart nu på våren. Idag är det vårdagjämning – med det vackra namnet equinox .

Det är nu det är dags att styra upp årets löparsatsning. Låter kanske pretantiöst om du är ”vanlig motionär” men för att bli ditt bästa löparjag så måste du planera. Planera in träning, planera in vila. Vill du springa lopp så gäller det att planera in träningen och återhämtningen runt dem. Sky’s the limit om du bara ger dig själv chansen. Och årets träning lägger grunden för nästa års. Sikta mot stjärnorna!

Personligen har jag lyckats spreta rejält i typer av lopp och halvfalera med dess timing: 1 ultralopp på 8 mil om 3,5 vecka. Kungsholmen runt 3 veckor senare. Leda en topptur på Åreskutan 3 veckor senare. Arrangera ett ultramarathon 3 veckor efter det och sen 1 månad senare ska jag persa på marathon. Träningen blir spretig även om jag har Magnus som bollplank.

Träningen blir dock varierad vilket minskar risken för skador. Den är planerad och avvägd. Jag springer sällan eller aldrig två dagar i rad.
Jag sover nästan en extra timme natten efter långpass.
Jag tränar min bål, balans och yogar.
Jag försöker äta direkt efter träning .

Och jag räknar med att hålla mig frisk, nå mina mål och må toppen hela löparsäsongen ut!

Rubin på Running Sweden lade upp den här länken på Facebook idag med 8 superbra tips på att hålla sig skadefri! Det var kul att se att jag prickat några rätt!
Happy reading, happy running!

20120320-120253.jpg

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

3 Responses to Spring-time och equinox

  1. Coyntha skriver:

    Tack för att du delar med dig artikeln!! Så bra! Vi alla kan vi bättre…
    Nu kör vi!
    Mot nya mål….

    kram

  2. Malin skriver:

    Åh, du hann före mig! Tänkte skriva om träningsplanering idag… Men bra skrivet och tack för länken🙂

  3. Ingmarie skriver:

    Equinox heter en stor (fin) gymkedja i USA också.🙂
    jag vägrar FB så jag kan inte ta del av allt det där du länkar till. (Och jag tror inte jag är ensam om denna vägran…)
    Försökte även lämna kommentar hos ”riotrun” men fastnade inte och det finns ingen kontaktlänk. Kan du be att han kollar om det fastnat i skräpkorgen?🙂

    På tal om cancer, du har väl inte missat min artikel i senast RW?🙂

Kommentera

