Bra mat

Läste för ett tag sen att Livsstilsprofessor Maj-Lis Hellenius blivit utsatt för angrepp när hon uttalat sig om sin kritiska åsikt om mättat fett i kosten.
Kostdoktorn har också blivit hårt angripen. ”Förr gick man inte till personangrepp” stod det som rubrik i DN på artikeln
.
Men vad är det för dagisfasoner? Vad gör det den ena vad den andre äter ? Det verkar ha blivit en oskriven regel att man ska följa en viss kost och det går väl att ducka för om man bara vill äta det man personligen mår bra av utan att tvångsmässigt stoppa in det i ett fack. Det är ju fantastiskt om människor hittar ”sin” kost och mår bättre av det.
Debatter och diskussioner är underhållande att följa men det som ursprungligen bestod av en spretig grupp kunniga människor som argumenterade en tes, verkar i de flesta forum spårat ur till smutskastning värdigt sändningstid på dåliga reklamkanaler. I kommentarsfält på träningssajter, diskussionsforum, Kostdoktorn, är tonen hätsk och jag letar i det ursprungliga inlägget efter något vedervärdigt angrepp på läsares intelligens eller mänskliga rättigheter för att finna orsak till de reaktioner som sen följer. Men nej- jag finner fortfarande bara att det handlar om olika sätt att äta sig mätt. Vilken mat som ska stoppas i korgen på mataffäfen. Vad några av världens rikaste människor ska bära hem till sina joniserade kylskåp.

300 miljoner barn hungrar. 1 miljard människor totalt svälter.

Fortsätt gärna debattera pasta och bacon. Men lite jäkla perspektiv, tack!

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

3 Responses to Bra mat

  1. Wanja skriver:

    Ja, jag förstår inte heller varför det blir så aggressivt! Men mat och vikt är verkligen, verkligen känsligt. Otroligt.

    Själv äter jag a la Madde numera🙂 men att själv hitta sin gyllene medelväg och basera den på fakta är väl toppen.

    Jag lyssnade på Matrevolutionen (som väl är skriven av Kostdoktorn) och tyckte hans genomgång av forskningsrapporter var väldigt intressant. Var kom den hysteriska skräcken för fett ifrån? Jag hade ingen aning om att det var så ogrundat. Däremot tänker jag inte stryka alla kolhydrater ur min kost ändå. Min man däremot testade rejäl lågkolhydratdiet som ett experiment på sig själv och trivs jättebra men måste fylla på med kolhydrater om han vill träna.

    Ja, västvärldens överflöd är skrämmande.

  2. Ingmarie skriver:

    Ett perspektiv är att se vad köttproduktionen gör med vår värld och därmed mot våra medmänniskor…

Kommentera

