Bra för hälsan och bra för miljön

20120313-091300.jpg

Ingen har väl undgått ”nyheten” om att för mycket kött ökar dödsrisken. Siffrorna som det talas om är en ökad risk om 20% för de som äter en portion processat kött varje dag och 13% för de som iallafall ser till att äta rent kött.

Det är stora pengar i köttindustrin så reaktioner från köttproducenter och deras allierade lär inte vänta på sig.

Men jag jublar ändå! Förhoppningsvis leder detta i ett första steg till att folk minskar sitt köttintag och börjar fundera över alternativ. Då minskar efterfrågan och produktionen blir inte lika lönsam och kanske minskar i sin tur. Väldigt förenklat men kanske börjar det röras om i bidragsgrytan också?

Köttindustrin är en otroligt energikrävande process. Det är välkänt att det är en av våra största miljöbovar vilket illustreras i FN’s Djurhållningsrapport. Det i sig är en enorm anledning till att vi minskar vårt intag.

Köttätandet har fått ett uppsving på senare tid som föga okänt hör till ”fettdieternas” ökade popularitet. Jag ger mig inte in i för/emot debatten men konstaterar att flera forskningsprojekt som favoriserat dessa typer av kosthållningar är finansierade av amerikanska köttindustrin.

Saker är dock aldrig så enkla som de ter sig och svar på tal ges på Kostdoktorns hemsida men jag är övertygad om att alla steg bort ifrån en daglig köttkonumtion är bra.

FöreningenRättvis Mat har några riktigt bra idéer.

Jag ska inte sticka under stol med att jag gillar kött! Men det betyder inte att vi äter det så ofta.Jag har varit så kallad lakto-ovo-vegetarian under flera år, främst när jag bodde i England. På senare tid har jag ju en ”ickeförbuds” policy men försöker välja vitt kött i första hand eller laga till köttet från scratch själv. Inför t.ex lopp eller långpass blir det inget kött för jag och fler med mig upplever att det lägger sig som en klump i magen.
Att mata en växande 2-åring med köpta köttbullar och dålig korv det finns liksom inte heller på kartan.

Min faster har inte ätit rött kött på över 20 år och både hon och min syster är väldigt duktiga på att laga god vegetarisk mat. Jag ska försöka dela med mig av lite recept här på bloggen.

Annars är det rätt risigt. Febern har hållit i sig igenom en svettig hostig natt. Jobberget växer utan att jag orkar göra något åt det men mina fantastiska kollegor hjälper mig. Jag har rört mig från sängen till köket till soffan och det får nog räcka för idag.

20120313-104810.jpg

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

5 Responses to Bra för hälsan och bra för miljön

  1. Nina Eriksson skriver:

    Hej Annie
    Krya på dig!
    Jag tror inte heller att rött kött är det bästa vi kan äta, jag tror att både kött industrin och mjölkindustrin försöker få det att verka bättre än vad det är.
    Ser fram emot lite veggo recept för jag är värdelös på att laga vegetariskt och jag hade gäran gjort mer.

  2. Nina skriver:

    Å jag vill också ha mer recept… Eller länkar till dem i alla fall (för ajag antar att du inte är den första att hitta på såna😉
    Mina barn har tyvärr trots goda intentioner fått lite för mycket enkel mat men jag har i alla fall börjat göra egna köttbullar och fisk är helt okej för dem. Men det stora problemet är min MAN! Trots att ahn är värsta feministen och nyfiken på nytt (läs, går med på det för att jag säger det) så tycker han att en måltid är icke fullgod utan kött på tallriken…

    Här ett enkelt recept på en skitagod linsröra:
    Hacka en lök fint och fräs den mjuk och genomskinlig.
    Häll i två deciliter röda linser och rör om och fräs lite.
    Häll på en matsked currypulver (jag tar garam masala) och en tesked spiskummin. Fräs runt lite så det blandas. Om du vill vara estetisk häll på en tesked gurkmeja (som visst också ska vara bra för något), så blir det gult och fint.
    Häll nu på ca 8-9 dl grönsaksbuljong, sänk värmen och låt det sakta sjuda ihop (ca 20 minuter). Späd med lite mer vätska om det behövs. Det blir som en geggamoja eftersom linserna blir mosiga.
    Salta lite.

    Servera röran med ris, lättkokt broccoli, och en klick matlagnings/turkisk yoghurt, ev raita. MÅSTE man ha kött till kan man steka lite kycklingbitar till och blanda ner…

    Krya på dig!!

  3. Ingmarie skriver:

    Min önskan är att människor en dag ska förstå att deras val av kött gör att djur, natur och människor fortsätter lida.
    Men de flesta verkar glömma. Eller förtränga.
    Vem minns inte ramaskriet när dte visade sig hur grisarna egentligen hade det? Folk slutade köpa och villa bara ha ”grön gris” men nu är det som det var innan igen.
    Tragiskt…
    Kolla gärna;, http://www.8hours.eu

    • Annie skriver:

      Ja jag håller med!!!! Hoppas det bara fortsätter komma: Regler, protester osv. Typ som med rökning att det står på paketen ” den här kon levde ett dåligt liv, slaktades det vidriga former och åt konstgjort foder”. Så kan man inte blunda!

Kommentera

