Ta med dig min sorg i vinden

Tänk om det vore så lätt.
Idag önskar jag att sorgen fick lätta från de som ska ta farväl av sin finaste. Rubriken kommer ifrån en dokumentär jag såg på SVT 2 igår om krigets Afganistan.

Det är tufft att gå på begravning men idag försöker jag se det som en ära att jag får vara där. Ta farväl. På ett fint sätt. Alla har vi vår relation, vi som går dit idag. Jag vill skicka all min energi och, nej inte styrka som man brukar säga, utan möjlighet till närvaro. För det handlar inte om att vara stark som i att hålla tillbaks tårarna. Det handlar om att vara där och ta till sig den ritual som vi genomfört i urminnes tider på olika sätt.

Jag har varit på en endaste ”normal” begravning. När min farfars tvillingbror dog. Han var gammal, hade levt ett långt bra liv. Finaste Ingvar.Sen har det varit fruktansvärda dödsfall med alltför unga personer som gör att jag har lite svårt att just vara ”stark” i kyrkan så som man menar. Jag är ett avskalat känslomässigt vrak när jag kommer in i kyrkor och allrahelst nu när min koppling till den här begravningen är lite speciell. Men jag är så tacksam för att jag får komma. Få den här chansen att få ett fint farväl efter det trauma jag har försökt bearbeta.

Det är en annan sorg på en begravning som är för en ung person. Det är så hjärtknipande fel. Den enorma smärtan är fast förankrad i ett ”varför?”. Ett varför som vi inte får svar på. Någonsin. Vi ska inte fatta mer än att livet, det är så skört och så unikt och finns bara precis.just.nu. Allt annat är minnen och spekulationer. Drömmar. Livet kan bara garanteras just just nu. Låter det melodramatiskt? Det kommer jag aldrig mer tycka, efter det som hänt.

Så jag önskar idag att sorgen får lätta lite för de närmaste. Bara lite, för ibland gör det så ont så man inte kan andas.

Att det vackra som han var, det goda han stod för och som nu måste förvaltas får skina igenom den fruktansvärda saknaden som de måste känna. Att hans familj får känna att så mycket kärlek, så mycket god människa, det försvinner inte när man går vidare. Det finns kvar i alla de som kommer för att ta farväl idag. Och vi kan välja att bära det vidare.

Välja att visa respekt genom att leva våra liv så gott vi kan, så ärligt det bara går. Inte ta varandra och morgondagen för givet. Inte tro att man kan slarva bort en massa dagar, veckor med att göra sånt som inte skänker glädje.
Glädjen och meningsfullheten är den som vi kan betala av sorgen med när det händer något fruktansvärt.

Mitt liv är fullt av glädje och jag känner meningsfullhet. Men idag väljer jag att känna närvaro och empati och hoppas att begravningen blir så fin som jag tror.

Hoppas du får en fin fredag!

20120309-072901.jpg

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

4 Responses to Ta med dig min sorg i vinden

  1. lanttolife skriver:

    Tack för morgontåren. Fint skrivet, en bra påminnelse om det som borde vara självklart men så sällan är det mellan sortering av strumpor och morgongröten. Kram.

    • Annie skriver:

      Strumpsorteringen får liksom veta sin rättmätiga plats ibland, även om den måste finnas där för att undvika skolkar🙂. Kram på dig !

  2. Nina skriver:

    Hej, hittade hit via jogg.se och ert projekt. Av en slump också andra saker som hittar hem i hjärtat! FInt talesätt, eller vad man ska kalla det. Kämpar själv med sorg över jättesjuk pappa som inte kommer att bli bra igen, det blir trångt i huvudet och det lättar av att gå ut och bara låta benen springa och vinden ta lite av tårarna och sorgen. Tänkte nog anmäla mig till TM och springa för honom (och Panzisjukhuset, och mig själv såklart!). Tar det när lönen kommer!

Kommentera

