Vårens första backpass och veckans träning

Det var länge sen jag tränade backe. Kom jag på igår. Solen var på väg ner, luften hög och frisk och Sumpans fd skidbacke, som nu självklart är belamrad med hus låg och väntade på att bli tillplattad.
Tiden var knapp men 7 vändor i den 300 m långa backen borde jag få till, tänkte jag. Min hjälte hade delar en ny spellista som jag drog igång. Och iväg. Först 1,5 km i 4:56 tempo och jag var frestad att bara fortsätta springa på flacken så fort jag kunde men vek av för första intervallen. Känner mig lätt i andningen men tung i kroppen. Vilket stämmer – jag väger 4 kilo mer än i somras. Och det är knappast muskler som ju skulle sitta bra utan livsnjutning… Jaja.
Ner igen. Och upp. Njöt av den där kramande känslan i lungorna när mjölksyran stiger i musklerna. Mycket skönare efter en backintervall än efter en flackintervall.
Såg ända bort till nya arenan.
Kände mig stark hela vägen och höll ungefär samma tempo! Ett glädjepass kort och gott!

Veckans träning
Det blev en helt ok vecka trots sträckningen i låret, men KORT!
Måndag: 10 x 200 m intervaller
Tisdag: crossfitcirkel med Magnus
Onsdag: 5 km snabbdistans innan jag bröt
Lördag: 15 underbara km med Tejmara gänget och lite bålstyrka.
Söndag: 6 km med backintervaller.
Därtill lite yoga varje dag.
3,1 mil denna vecka och dags för mer mil alltså.
Jag springer sällan 2 dagar i rad, tycker det är onödigt om det inte är ett återhämtningspass eller backtoback. Mitt liv funkar inte på ett sånt schema.
måndag styrkecirkel.
Onsdag intervaller med Running Sweden
Torsdag: bål och yoga hemma
Lördag: Ultrapass ute vid TEC-banan. Min dröm är att springa där 4 varv o sen 1,2 mil till bara för att mentalt ha sprungit mer än 5 mil men får se hur mitt vänsterben mår.

Ha en riktigt fin dag!

20120305-084203.jpg

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

One Response to Vårens första backpass och veckans träning

  1. coyntha skriver:

    Vilket fint backpass du gjorde!!
    Jag behöver alla tips för att springa backar!!
    Ha en bra vecka du också. kram

Kommentera

