Weltschmerz

Weltschmerz handlar om att man känner en vanmakt inför sin egen förmåga att göra gott mot världens grymhet. Ofta för att något hemskt hänt, så ser man mer än vanligt allt annat som är åt helskotta. Som en dålig jämförelse så ser man många gravida om man är gravid.

Det hjälper inte med en ny tronarvinge. Jag gläds för hennes föräldrar som fått gå igenom en del för att ens få försöka skaffa barn. Deras kärlek tog sig igenom vårt tröga konservativa statsskick och även en njurtransplantation. Hoppas de får vara ifred lite nu men det är väl osannolikt. Och hoppas ungen gör precis som hon vill. Men hela grejen hör hemma i Antikrundan hellre än i Rapport om du frågar mig.

Men igen, weltschmerz alltså. Ett helt malplacerat ord i min vokabulär. Inte så jag lever. Alls. Mottot är ju att man ska göra det lilla man kan, och det goda vinner. Vända sig mot solen, inte molnen. Men veta att molnen finns så man uppskattar solen mer. Och jadijada.

Men nu hör jag massa svarta saker överallt. Och terapin mot detta är att göra sånt som är bra.Do good.Och det tänker jag göra, gör jag redan. Har redan satt igång. Vill göra mer. Jag måste bara sova lite först.

Tur då att jag är här i Värmland. Jag blir alltid kalastrött när jag kommer hit. Tydligen funkar luften likadant på Ebba som ville gå och lägga sig halv sju!!! Vila och ladda.

Medan jag sover kan ni göra något- vill ni stödja den Palmeprisbelönade verksamheten på Panzisjukhuset i Kongo så sätt en grindslant till Tjejmarathons insamling. Varenda krona du ger går direkt till deras verksamhet.

Här läser du mer.

Ha en fin kväll!

20120223-202640.jpg

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

3 Responses to Weltschmerz

  1. coyntha skriver:

    Jag älskar att se lugnet genom dig! Lugnet som kommer att bli som en inre harmoni.
    Jag lovar!
    Vila och njut!
    Idag är en bra dag.
    kram på er!

  2. Trötta mamman skriver:

    Ja, vad ska man säga om kungafamiljen. Härligt att de fått en bebis men stackars bebis att födas in i det där. Samtidigt, Victoria skulle kunna välja att hoppa av men vill ju leva som kronprinsessa och då kostar det ju tyvärr. Men det kan inte vara kul att växa upp med såna krav och sån bevakning. Hörde på tv nån som kommenterade att barnen anpassar sig, de lär sig sitta stilla och tysta läänge långt innan
    ”vanliga” barn. Det är kanske imponerande men kan de inte bara få vara barn? Barn ska röra på sig och låta!

    Jag har sagt det förr men säger det igen. Du är bara mänsklig, det tar tid att ta sig igenom trauman! Låt det ta tid! Du vet ju att ljuset finns där men pressa inte fram nåt utan ta dig igenom alla faser och sörj.

    Ha en härlig helg på landet!

Kommentera

