Den starkaste solen

20120220-082038.jpg

Lyser nog för de som varit i den djupaste sorgen. Det är spannet i livet som ger extremer. Ger perspektiv. Man kanske ska avundas dem som väljer att harva i mellanmjölksåkern. Som orkar yvas över en skånsk orange författares malplacering i en patetisk tävling i refräng, bryggor o glitter.
Inte ska man avundas de som råkar ut för det ofattbara. Att deras spann från absolut lycka till absolut mörker precis ökade med en ny svart dimension.
Men man kan använda sin empati. Öppna ögonen. Se sina medmänniskor och se deras öden. Få förståelse för ett större spann av känslor än man själv har behövt uppleva. Det ger smärta, det är jobbigt. Men det är medmänskligt.
Det ger också, är jag övertygad om, en kunskap, ett verktyg för att uppskatta solen och glädjen lite mer när den skiner. När man skapar den.

Det var galet jobbigt imorse. Mitt irrationella jag ville inte lämna Ebba på det isiga dagiset, inte utsätta mig för SL’ s inkompetens och avboka den tid jag har med någon som ska hjälpa mig med traumat.

Men jag vill vara empatisk. Jag vill vara medmänsklig. Och jag vill, där jag kan plocka russinen ur livskakan. Leva lycklig. Jag tror jag vet hur.

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

4 Responses to Den starkaste solen

  1. Trötta mamman skriver:

    Jag har valt att leva en stor del av mitt liv i en gråzon, det var ett sätt att skydda mig själv efter att livet satt sina spår, jag hade inte fysiskt förlorat någon men ändå förlorat en av de viktigaste. En del väljer att skära sig i armarna eller sluta äta, jag valde att sluta känna. Problemet om man inte släpper in sorg, ilska och smärta är att man inte heller känner glädje och lycka. Det är ingen bra idé. Smärtan och sorgen är fruktasvärd men livet utan glädjen är ganska tomt.

    Kämpa! Ett steg i taget, det är allt du behöver fokusera på just nu.

    • Annie skriver:

      Jg vet precis vad du menar! Varit där själv, fast mer medvetet ignorant, du vet 20-25 års odödlig åldern. När man väl börjar välja att se, eller inte kommer undan,då blir man som en känslomagnet- av alla de slag! Men hellre det alla gånger! Kram på dig.

  2. Victoria skriver:

    Säg till om du behöver hjälp med något jag kan bistå med. Handla mat, joggsällis eller nåt. Förresten gillar jag den orangea skåningen, bara inte just i det sammanhanget!😉

Kommentera

