ett ord om maxpuls på alla hjärtans dag

Det må vara ett kommersiellt jippo men alla dagar som folk är lite snällare mot varandra måste ju vara bra, eller hur?

Själv har jag haft en mysig morgon med mitt lilla hjärta. Sitter och jobbar hos en kund som hjärtat slår varmt för. I kväll ska jag träffa ett stort hjärta och träna mitt hjärta med honom.

Jag tänkte bara skriva en kortis om det här med maxpuls. Det är en hel vetenskap. Jag har ju själv för exakt 3 månader sen fått erfara hur otroligt fantastiskt hjärtat är och hur en liten yttepyttelednings vara eller icke vara kan förändra livet. Mitt hjärta jobbar helt annorlunda efter den 15e november mot vad det gjorde innan. Jag förstår inte riktigt själv hur det kan vara sån skillnad men det känns så mycket bättre. Säkert för att oron för tachykardin har försvunnit.

Vad o vem som får hjärtat att slå snabbare är individuellt. Maxpuls är olika beroende på vilken sport du utövar- ju fler muskler som rekryteras så generellt ju högre puls kan du uppnå.
Den vanligaste sport som ger den högsta maxpulsen är iallafall längdskidor då alla stora muskelgrupper är med o jobbar.
De flesta testar säkert sin maxpuls genom löpning, eller formler. På en cykel kan maxpulsen vara ca 10 slag under den du kan uppnå i löpning.
Värt att tänka på när man kör spinning med pulsbaserade intervaller.

Sen kanske ditt hjärta klappar fortare inför ett cykelpass än inför ett löppass.:)

Nu ska jag iväg på kombinerad träning och dejt- styrka på schemat. Så mitt hjärta slår lite fortare av flera anledningar.
Jag håller med Miranda idag. Jag är glad att jag gillar sånt som får mitt hjärta att må bra. Att jag njuter av att ta hand om det och stärka det. Jag ska ta hand om det hela livet. Hoppas du också gör det med ditt och dina hjärtan!

20120214-172213.jpg

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

4 Responses to ett ord om maxpuls på alla hjärtans dag

  1. Erik skriver:

    Jo tack, ska nog testa maxpulsen på skidor nån gång. 201 uppkommet efter en mils löpning, så spännande att se vad man kan göra när man aktiverar överkroppen också… 179 i snittpuls senaste passet, över 1h 40 minuter =)

  2. Caisa skriver:

    Du verkar ha d bra du! Kör hårt!

Kommentera

