Näring före och under långpass

20120211-090947.jpg

Jag ska inte sticka under stol med att jag undrar hur det ska gå att springa idag. Jag har bara sprungit 16 km på den senaste veckan så inte slitit ut mig på något sätt men jag har tränat anaerobt de stora musklerna i benen.

Tur då att det bara är lugn lugn aerob träning idag. Korta små steg. Om än väldigt många. Min plan är att bara springa på känsla. Vill benen springa fortare än jag tänkt så får de göra de så får jag sakta ned sen. De bästa ultrapassen sägs springas i jämnt tempo rakt igenom men jag måste lyssna på kroppen idag. Alla dagar!🙂. När det är lopp eller specifika träningspass styr jag med farten.

Vad gäller vad man ska äta före och under så är det verkligen helt unik. Alla har sina styrkor och svagheter och alla har olika möjlighet att lagra in kolhydrater, bränna fett och att få i och ta till sig näring under passet. Generellt så kan man säga att kolhydraterna kommer ändå inte vara den energikälla du kan förlita dig på under ett längre pass då depåerna i lever och muskler töms.

Man kan skriva spaltmeter om detta och gräva ned sig i det kemiska och fysiologiska men låt oss hålla det enkelt!

Som sagt- alla äter olika. Alla mår bra av olika saker. Men oftast har man kanske en liten anspänning och då är det svårare att smälta maten. Bäst då att äta snällt och sånt man vet att man mår bra av.

Jag gör en tallrik gröt med chiafrön och ProViva. Jag avskyr mjölk. Macka utan pålägg till med ett ägg. Skippar smör, ost och linfrön och generellt fettintensiv mat innan och efter passet. En kopp te, en probiotic tablett och en frukt. Lagom mätt!

Dricker extra mycket vatten kvällen innan i vanliga fall men det glömde jag helt av igår!

Under ett långpass är det en fin balans mellan att äta för mycket och få en tjorvig mage av det och att äta för lite och bli helt matt. Visst- fettförbränningen tar över men den mår bra av lite kolhydrater. Jag hade inte förberett så bra så det blir två bars som jag inte brukar äta. Jag brukar göra egen mat där jag vet precis vad som går i. Under långlånga pass är det bra med lite protein och fett också. Som sagt går att skriva spaltmeter men idag blir det bara en redogörelse för vad jag tänker äta och dricka:

Ca 3,5 liter vatten med 1-2 resorbtabletter. Vattnet är ca 40 grader för att det är lättare att dricka samt för att det inte ska frysa.

1-2 bananer (bra med kalium)

2 bars med både protein och snabba och långsamma kolhydrater

1 burk cola säkerligen vid 3,5 timmar där någonstans. Brukar ge värsta kicken!🙂

2-3 brödskivor. Rakt av. Landar mjukt i maggen på mig

Lättsaltade chips. Också vid 4 timmar ungefär.

Man tager vad man haver helt enkelt. Ett annat pass- kanske en annan matsäck. När jag hunnit förbereda mig laddar jag annars med Enervit och har deras produkter med under passet.

Nu ska jag stretcha ut mina arga lårmuskler innan jag beger mig. LYX att ha ett Ultralopp 2 km hemifrån! Jag räknar med att springa totalt 5 timmar med jogg dit och hem. Spelar ingen roll hur långt det blir. Det handlar om tiden i första hand. Det här passet springer jag med tanken att jag ska springa TEC i april, annars hade jag gjort något helt annat idag.

Har du inget för dig idag- kom gärna till Råstasjön (Tbana Näckrosen) och få lite finfint sällskap av lite skönt Ultrafolk. Det är ändå det som är det bästa!🙂

20120211-091004.jpg

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

6 Responses to Näring före och under långpass

  1. Trötta mamman skriver:

    Lycka till och ha det så kul!

  2. Fitnesscoachen skriver:

    Stort lycka till, önskar jag var där!!❤

  3. Sara skriver:

    Ha en skön dag därute🙂

  4. Sara S-Wilson skriver:

    Proviva till gröt!!!! Du blev just min frukosthjältinna! Jag är ju verkligen sämst på frukost men jag känner på mig att det här är min nyckel till framgång!!!

Kommentera

