Jo. jag kan jobba tills jag är 75

För om varannan  människa som föds idag kommer leva tills de är 100 så kan vi väl för fasiken inte fylla bingohallar i 35 år? Nä jag är på. Jag jobbar gärna tills jag är 75. Det är väl inte 1905, man kan väl byta jobb. Jag är gärna sagotant eller sitter i SL spärren och skickar ut leenden till stressade pendlare när jag blir gammal.

Problemet är att folk slits ut, speciellt i vårdyrken men lösningen är väl inte att säga att ” folk orkar inte jobba längre”. Lösningen är väl att göra arbetslivet drägligt för de fantastiska människor som sliter i vården. Jag tycker att vi drar in allt stöd till alla som håller på med ”modern konst” . Gärna getter i bildäck men inte förrän en undersköterska får den lön hon förtjänar. Ställ ut allt bös på Moderna Museét på gator och torg och gör en hälsoslinga om 5 km för att se alla grejerna. Använd lokalen till retreat och spa för alla undersköterskor och sjuksköterskor och dagispersonal.

Men det var inte det jag skulle skriva om. Jag lyckades få alla saker på rätt plats och kunde under eftermiddagen ses stretandes längs först Valhallavägen, sen Norrtull. Sen fast vid Solnabron där de spränger för nya..eh..vad det nu är. Pang sa det men sen var jag på väg mot dagis igen. Salomon har gjort det igen. Ryggsäcken sitter som en jäkla smäck. Det var den här jag införskaffade på rea för 175 kronor. Den är fantastisk. Dock är det segt med en stor dator på ryggen.

Jag tänker alltid lite extra på den där tisdagen för 3 månader sen när jag springer förbi Thorax. Yayayay inget stoppar mig nu. Tänker att det verkligen inte handlar om att fundera på om det ska vara tusingar, två tusingar, kort eller långdistans nu utan bara få till den löpning som går. Vara glad och tänka tillbaks på den här sliriga tisdagen när jag står på startlinjen till mitt 3e marathon. The Marathon är det tänkt. Och jag suckar över de pass som borde bli av som inte blir av men som tids nog blir av så andra inte blir av.

Jag blir lite putt över att det inte är kroppen som säger nej till träning, det är annat. Jag blir lite glad och stolt över att jag ändå får till de här passen med låg träningskvalitet och hög energi och glädjekvalitet. Jag tänker på alla andra mammor, för jo det är mest vi som får pussla fortfarande för att få till det. Som får battla inte bara med det praktiska utan allas åsikter därtill. Och jag tar några extra steg för er och för mig.

 

 

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

2 Responses to Jo. jag kan jobba tills jag är 75

  1. Nina Eriksson skriver:

    Du har så rätt!
    Vilken fin bild! matchiga kläder🙂

Kommentera

