Sömn och Ultrakväll

Få saker i livet är så fundamentala och så viktiga som sömn. Jag vill hävda att det är själva grunden i allt jag gör. Dålig sömn- dålig dag. Som idag. Somnade sent för att jag ibland intalar mig att jag både kan vara ensam mamma, träna hårt, jobba hårt, driva projekt på fritiden OCH umgås socialt. Det går inte! Inte på samma dag. Aldrig.

Somnar jag inte innan 23.00 och blir väckt av lilltroll som har magknip före 06.00 då är jag helt grinfärdig dagen efter. Jag tror att hela världen konspirerar mot mig och känner självömkan nå det grövsta. En stund tills jag ger mig den där mentala smockan, skärp dig din bortskämda slyngel.

Jag funkar inte optimalt iallafall. Så idag försöker jag bara hålla huvudet kallt och inte göra fullt så många saker samtidigt. Bara 3 ca. Eller 4.

Optimalt var dock träningspasset igår. Först 9 km med snabbare löpgruppen på jobbet i ca 5:20-30 tempo. Stockholm var så fint en storstad kan vara i nattfond. Sen fortsatte jag hemåt och försökte hålla samma tempo de resterande 6 kilometerna. Det gick sådär. På sina ställen riktigt bra och till och med snabbare men sen lessnade benen ur framåt Råsunda. Ouff. Men hem kom jag på snittfart runt 5:35.

Min tanke är at jag ska kunna springa 10 km på 48 minuter i år. Maran på 3:40 (har två försök på mig). Därför vill jag att mina längre men ändå snabbare distanspass upp till 15 km ska kännas ok på 5:20 fart snart för därifrån till att tugga 4,2 mil i 5:30 tempo är ett stort steg.

Det är mycket prat om farter nu i den här bloggen och de som känner mig vet att det är inte där hjärtat i min löpning ligger. Men nu kör jag på det här fram till Stockholm Marathon för jag vill göra en bra tid tredje gången gillt.

Njutlöpa- det kan jag göra hela livet och det gör jag ju faktiskt för det mesta.

Idag ska jag på Ultrakväll på Runners Store. Det är fullt! Tänk vad roligt att så många är intresserade av ultra. Familjen växer och själv är man ju bara en bebis i sammanhanget. Fantastiskt! Jag ska dela med mig av vad som sägs- lita på det.

Ha en toppentorsdag. Som en vän skrev på Facebook idag, ungefär, det är så mycket mer saker som går rätt varje dag, än som går fel. Fokusera på dem, så ska jag också försöka!

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

6 Responses to Sömn och Ultrakväll

  1. Caisa skriver:

    Grymt Annie! Skulle oxå vilja vara med på Ultrakväll men lite väl långt att ta sig till Stockholm för bara det!

  2. tjejmarathon skriver:

    jag ska delge så gott jag kan!🙂

  3. Thérèse skriver:

    Känner mig hedrad som blev citerad i din fina blogg! Lycka till på marorna, du klarar dig säkert finfint på dina tider!

  4. Jessica skriver:

    Hej Annie! Hittade hit via Madde och Tjejmarathon.
    Måste bara berätta om mitt igenkännade gapflabb vad gäller sömn(brist), superdupermorsa och världens konspiration emot en..åhå vad skönt att se att jag inte var ensam om den!

    Nice blogg den här hörrudu😀

Kommentera

