Fler lopp i Stockholm

Runners World’s hemsida kan man läsa om ett nytt lopp i en Sthlms förort. Skärholmsloppet blir ett systerlopp till Kistaloppet.
Båda dessa lopp hålls i områden som är relativt invandrartäta och det krävs ingen statistiker för att notera fördelningen svenskar/ invandrare på en genomsnittlig tunnelbanevagn är annorlunda mot den fördelning vi ser på de flesta av våra klassiska lopp.
HEJA säger jag! Som om jag hade 48 timmar per dygn skulle vilja göra en satsning mot invandrarkvinnor i Tensta/Rinkeby och Rissne som är nära där jag själv bor.
Ett lopp som korsar rätt igenom någons mathandlarrunda kommer noteras. Ett lopp som är 5 km skrämmer inte, det är lagom för de flesta.
Hoppas hoppas någon ser möjligheterna i att koppla integrationsprojekt och hälsofrämjande verksamhet till dessa lopp.
Annars får jag väl göra det nästa år🙂.

Om Annie
10% Ultra. 20% mountains 10% water 10% yoga 10% asphalt 30 % trailblaze. 10% music. 100% love.

3 Responses to Fler lopp i Stockholm

  1. Träningsglädje skriver:

    kista- och skärholmsloppet arrangeras av löparakademin som jobbar just med sådana frågor (inte specifikt kvinnor, men ändå). dubbelheja alltså!

  2. Miranda skriver:

    Vännen, jag är uppvuxen i Rissne.. Jag är game!

Kommentera

